بازار جهانی BPMS

بازار مدیریت فرایند کسب‌وکار (BPMS)

بازار جهانی نرم افزار BPM در صنایع مختلف
بازار جهانی BPMS

بازار مدیریت فرایند کسب‌وکار بر اساس استقرار (در داخل سازمان و ابر)، راه‌حل (مدیریت فرایند، اتوماسیون فرایند، مدیریت محتوا و اسناد، مدیریت پرونده، و سایر راه‌حل‌ها (مدیریت بهینه‌سازی و یکپارچگی برنامه‌های کاربردی))، صنعت کاربر نهایی (بانکداری، خدمات مالی و بیمه (BFSI)، دولتی و دفاعی، مراقبت‌های بهداشتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خرده‌فروشی، تولید، و سایر صنایع کاربر نهایی (انرژی، آموزش و غیره) و جغرافیا است. شکل زیر یک نگاه کلی به این بازار را نشان می‌دهد.

نقش نرم افزار BPMS در صنایع و کسب و کارها
بازار مدیریت فرایند کسب‌وکار

بررسی اجمالی بازار BPM │ بازار BPMS

ارزش بازار مدیریت فرایند کسب‌وکار در سال 2020 به 3.38 میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود تا سال 2026 به ارزش 4.78 میلیارد دلار برسد که شاهد CAGR 6.26 درصدی در دورۀ پیش‌بینی (2021-2026) است. در سال‌های اخیر، مدیریت فرایند کسب‌وکار (BPM) به دلیل پتانسیل آن برای افزایش بهره‌وری و کاهش قابل‌توجه هزینه‌ها بسیار موردتوجه قرار گرفته است. این نرم‌افزارهای BPM، سیستم‌های نرم‌افزاری عمومی هستند که توسط طرح‌های فرایندی خاصی هدایت می‌شوند که فرایندهای عملیاتی کسب‌وکار را اجرا و مدیریت می‌کنند.

طبق وضعیت BPM در سال 2020  که توسط Signavio بررسی شد، تقریباً 70 درصد از سازمان‌ها، BPM را برای کاهش هزینه‌ها یا بهبود بهره‌وری اجرا می‌کنند. تنها 2 درصد از پاسخ‌دهندگان تمام فرایندهای کسب‌وکار خود را مدل‌سازی کرده‌اند. علاوه بر این، 60 درصد کار روی یک یا چند پروژه تحول و 36 درصد کار روی ده یا چند پروژۀ بهبود فرایند را اعلام کردند.

این امر حاکی از افزایش تقاضا برای مدیریت فرایند کسب‌وکار است. بخشی از پذیرش توسط ظهور فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، و سایر راه‌حل‌های هوشمند که به توسعۀ پلتفرم‌ها و فناوری‌های جدید و پیشرفتۀ BPM کمک می‌کنند، هدایت می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، سیستم مدیریت فرایند کسب‌وکار هوشمند IBM- iBPMS، نرم‌افزار مدیریت فرایند کسب‌وکار (BPM) را با قابلیت‌های اضافی مانند هوش مصنوعی (AI) ارائه می‌کند. این ویژگی عمدتاً برای کمک به شرکت‌ها در اتوماسیون پویای گردش کار طراحی شده است. این مجموعه‌ها اغلب دارای قابلیت ابری هستند و ابزارهای کم کد را ارائه می‌کنند که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا راه‌حل‌های گردش کار را سریع و آسان ایجاد کنند.

ازآنجایی‌که تقاضا برای مدیریت فرایندهای کسب‌وکار مستقیماً با نیاز به اتوماسیون فرایند در بخش‌های مختلف مرتبط است، هرچه تقاضا برای اتوماسیون فرایند در سراسر جهان بیشتر باشد، تقاضا برای راه‌حل‌های مدیریت فرایند کسب‌وکار بیشتر می‌شود. این عوامل به سازمان‌ها و فروشندگان کمک می‌کند تا بر ورود به بازار مدیریت فرایند کسب‌وکار تمرکز کنند، زیرا شایستگی اصلی آن‌ها منجر به رشد کلی سازمان‌ها می‌شود. شکل زیر بازیگران اصلی بازار مدیریت فرایندهای کسب‌وکار را نشان می‌دهد.

ارزش جهانی نرم افزار BPMS
بازیگران اصلی بازار مدیریت فرایندهای کسب‌وکار

برای موفقیت، حفظ موقعیت و پیشی گرفتن از رقبا، کسب‌وکارها باید به‌طور مستمر فرایندهای خود را بهبود داده و نظارت کنند. عدم انجام این کار منجر به زیان‌های مالی بزرگ، کاهش سرمایه‌گذاری ثابت، کاهش انگیزه در کارکنان و رضایت کمتر مشتریان می‌شود.

به همین دلیل است که شرکت‌های زیادی در سراسر جهان از نرم افزارهای مدیریت فرایند کسب‌وکار (BPM) با ویژگی‌های مختلف استفاده می‌کنند. ابزارهای BPM برای مدیریت گردش کار در یک مدل ثابت و تکراری طراحی‌شده‌اند و ابزاری برای همکاری بین تمامی اعضای تیم را فراهم می‌کنند.

طبق گزارشی که توسط Market Research Future منتشر شده است، انتظار می‌رود درآمد بازار BPM تا سال 2023 به حدود 16 میلیارد دلار افزایش یابد، با 14 درصد CAGR (نرخ رشد ترکیبی سالیانه) بین سال‌های 2017 و 2023.

عوامل اصلی رشد بازار شامل افزایش تعداد شرکت‌ها از صنایع مختلف است که با هدف بهینه‌سازی هزینه و بهینه‌سازی فرایند، خواهان ROI حاصل از پیاده‌سازی نرم‌افزار BPM و هماهنگی و کنترل کسب‌وکار هستند.

نقش نرم افزار BPMS در صنایع و کسب و کارها
رشد بازار BPMS

توجه داشته باشید که مدیریت فرایند کسب‌وکار به شرکت های بزرگ محدود نمی‌شود. درواقع، شرکت‌های کوچک و متوسط بیشترین سهم بازار را ازنظر بخش اندازه سازمان به خود اختصاص می‌دهند.

هر صنعتی که رویکرد بهینه‌سازی فرایند را اتخاذ کند و منابعی برای تعریف و مدیریت فرایندها (یا برون‌سپاری آن) داشته باشد باید به خوبی استفاده از BPM را هدف قرار دهد.

بیایید 10 صنعت بزرگ در ایالات‌متحده را به‌عنوان‌مثال عملی در نظر بگیریم. توجه داشته باشید که هر صنعتی توسط شرکت‌های بزرگ و تعداد بی‌شماری از کسب‌وکارهای کوچک یا استارت‌آپ‌هایی که با رشدشان به نتایج یکسانی می‌رسند، نشان داده می‌شود.

نقش نرم افزار BPMS در صنایع و کسب و کارها
اهمیت نرم‌افزار BPMS برای صنایع

صنعت املاک و مستغلات │ اهمیت BPMS

صنعت املاک و مستغلات، مجموعه گسترده‌ای از ارائه‌دهندگان را پوشش می‌دهد که با خریدوفروش ملک، نوسازی، کار ساخت‌وساز و غیره سروکار دارند. داده‌های انجمن ملی معاملات ملکی نشان می‌دهد که 5.34 میلیون از خانه‌های موجود در سال 2019 فروخته شده است. هر سازمانی که در این فرایند دخیل است از پروتکلی پیروی می‌کند که اطلاعات را از طرف‌های دیگر جمع‌آوری کرده و نتیجه را برای خرید (یا مشارکت‌کنندۀ بعدی در جریان کار) ارائه می‌دهد.

فرایندهای پیچیده در مورد خریدهای گران‌قیمت یا ابتکارات توسعه باید تا حد امکان بهینه باشد یا در غیر این صورت، شما با سرمایه‌گذاری 8 رقمی (یا بزرگ‌تر) مواجه خواهید شد که بازگشت سرمایۀ مورد انتظار شما را ایجاد نمی‌کند. ازنظر خرید ملک، فروشندگان باتجربه گردش کار جامعی دارند که برای تعیین کیفیت زمین، تاریخچۀ ساختمان، عوامل مختلف پیرامون رطوبت یا دما، میزان ایمن بودن منطقه، قیمت‌های متوسط، روندهای آتی که ارزش ملک را برای 5 یا 10 سال آینده تعیین می‌کنند، انجام می‌دهند.

موفقیت BPM در املاک و مستغلات یا هر صنعت دیگری درواقع به استفاده از اتوماسیون برای حذف فرایندهای خسته‌کننده یا انحرافی و توانمندسازی کارکنان برای تعامل با مشتریان یا انجام کارها به‌طور مؤثرتر است.

عوامل مشابهی در مرحلۀ فروش رخ می‌دهد، اما به‌طورکلی، مدیریت فرایند کسب‌وکار ابزار مناسبی را برای مدیریت فرایندها، پیگیری وضعیت و واگذاری به طرف‌های مختلف در مراحل جداگانه را فراهم می‌کند.

بازار جهانی نرم افزار BPM در صنایع مختلف
اهمیت نرم‌افزار BPMS برای سازمان‌ها

صنعت خدمات حرفه‌ای و کسب‌وکار │اهمیت BPMS

یک نظرسنجی در سال 2015 توسط BPTrends نشان می‌دهد که 96 درصد از شرکت‌ها در سال 2015 برخی از فرایندهایشان را مستند کرده بودند. بقای سازمان بدون حفظ دانش سازمانی به شکلی پایدار به سختی امکان‌پذیر است، به همین دلیل است که شرکت‌ها در تمام بخش‌های کسب‌وکار به مستندسازی و ساختاردهی فرایندها به اَشکال مختلف ادامه می‌دهند.

حسابداری، خدمات حقوقی، بازاریابی، روابط عمومی و برخی از انواع خدمات مهندسی یا نوآوری (مانند بیوتکنولوژی) در همین دسته قرار می‌گیرند. پردازش فاکتورها، رسیدگی به قراردادها، محاسبۀ مالیات بر ارزش‌افزوده، تهیۀ گزارش صورتحساب، صورت‌حساب ماهانه، انجام تحقیقات بازاریابی برای کمپین‌ها – بخش کوچکی از فعالیت‌های روزانه که آژانس‌ها یا شرکت‌های بزرگ‌تر با آن سروکار دارند.

خودکارسازی این موارد و ارائۀ گردش‌های کاری مناسب برای دنبال کردن این روند، خطاها را به حداقل می‌رساند، بهره‌وری را افزایش می‌دهد و افراد با استعدادهای کمتر را قادر می‌سازد تا با پیروی از گردش‌های کاری تعیین‌شده، به‌طور مستقل کار کنند.

تاکو بل (Taco Bell) نمونۀ بارز شرکتی است که طی 30 سال ضرر مالی با مهندسی مجدد فرایندهای اصلی خود، به ارزش 1.98 میلیارد دلار رسید. به‌کارگیری استعدادهای مدیریتی مناسب (در داخل یا از طریق مشاوره مدیریت) همراه با ابزارهای مناسب می‌تواند یک کسب‌وکار را برای همیشه تغییر دهد.

ارزش جهانی نرم افزار BPMS
اهمیت نرم‌افزار BPM برای کسب‌وکار

دولت‌های محلی و ایالتی│ اهمیت BPMS

سیستم‌های دولتی و ایالتی، بسیاری از فعالیت‌های عملیاتی موردنیاز برای وجود و پیشرفت یک شهر یا شهرداری را انجام می‌دهند. سیستم آموزشی، نیروهای پلیس، دادگاه‌ها، سایر خدمات تحت نظارت شهرداری مانند برنامه‌ریزی ساخت‌وساز یا معرفی چراغ‌های راهنمایی جدید توسط کارکنان خدماتی در تأسیسات اداری ایالتی یا شهری اداره می‌شوند. مفهوم دولت الکترونیک که در دهه‌های گذشته موردپذیرش قرار گرفته است. در اجرای این مفهوم کشورهایی مانند استونی پیشتاز در رقابت هستند – با 99 درصد از تمام خدمات عمومی که به‌صورت آنلاین 24/7 در دسترس هستند.

با توجه به پیچیدگی مشاغل ایالتی و دولتی و تعداد گستردۀ مواردی که باید دنبال شود، این موضوع توسط هزاران کتاب قانونی و بندهای داخلی تنظیم شده است که انواع سناریوها را مدیریت می‌کند. به‌هرحال، این قوانین و قواعد باید برای میلیون‌ها نفر (یا حتی یک میلیارد در برخی موارد) قابل‌اجرا باشد.

وزارت دفاع (DoD) همچنین از یک جعبه ابزار BPM برای کاهش حجم زیاد کاغذبازی و ساده‌سازی رویه‌ها با اعضای ارتش آمریکا استفاده کرده است. این BPMS همچنین تعداد گردش‌ها و لوپ های موردنیاز برای به دست آوردن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را کاهش داده است (که قبلاً از طریق شخص ثالثی انجام می‌شد که به جزئیات حساس دسترسی داشت). پیروی دقیق از پروتکل بسیار مهم است و به همین دلیل است که مدیریت فرایند برای افزایش تلاش‌ها در طول زمان ضروری است.

بازار جهانی نرم افزار BPM در صنایع مختلف
اهمیت نرم‌افزار مدیریت فرایند

امور مالی و بیمه│ اهمیت BPMS

یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بخش خدمات مالی در پذیرش نرم‌افزار و رویکردهای مدیریت فرایند کسب‌وکار پیشتاز است: 65 درصد از تصمیم‌گیرندگان خدمات مالی که در نظرسنجی شرکت کردند اظهار داشتند که سازمان آن‌ها یک طرح BPM با برخی ابتکارت را راه‌اندازی کرده است. 52 درصد پیش‌بینی کردند که در سال آینده تأکید بیشتری بر BPM خواهد شد.

بانکداری، سرمایه‌گذاری، بیمه ازجمله حوزه‌های کاری با پیچیدگی بسیاری است که به‌صورت روزانه با این پیچیدگی‌های فرایندی درگیر هستند. برای اینکه سیستم همیشه به‌طور موفقیت‌آمیز اجرا شود و عملیات را به ‌درستی انجام دهد مستلزم مقررات قانونی مختلف، نرخ مبادلۀ ارز، همسویی‌های مبتنی بر تولید ناخالص داخلی، نرخ بهرۀ سالانه، خود بازار سهام و بسیاری از پیش‌بینی‌های سرمایه‌گذاری دیگر است.

بسیاری از صنایع فوق به شدت به یادگیری ماشین (بخشی از هوش مصنوعی) برای رسیدگی به حجم زیادی از داده‌های تاریخی و انجام تجزیه‌وتحلیل برای خدمات ضروری مانند تأیید وام، محاسبۀ نرخ وام مسکن، رسیدگی به بازپرداخت پس از تصادفات رانندگی (به چند مورد) وابسته هستند. اشتباهات در این بخش می‌تواند منجر به ضررهای هنگفت یا دعوی قضایی شود که هزینۀ زیادی دارد. مدیریت داخلی فرایندهای کسب‌وکار به شیوه‌ای حرفه‌ای و به‌روز نگه‌داشتن آن‌ها اقدامی مسئولانه است.

این یکی از دلایل اصلی است که چرا مدیریت حرفه‌ای فرایند کسب‌وکار در شرکت‌های بزرگ مستقر می‌شود. یک ابزار BPM خاص یک صنعت، انگیزۀ لازم برای دریافت گواهی را دارد تا دلایل انطباق BPM را اثبات کند. این کار را با علامت زدن تمام کادرهای ضروری برای حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی مطابق با مقررات موجود در این زمینه انجام می‌دهد. تکیه بر یک سیستم خودکار برای رعایت استانداردها با به حداقل رساندن خطا، ازنظر رشد موفقیت‌آمیز در عملیات، یک جنبۀ مثبت و مطلوب جدی است.

ارزش جهانی نرم افزار BPMS
اهمیت نرم‌افزار BPMS در صنایع مالی

صنعت مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌ها و خدمات اجتماعی│ اهمیت BPMS

صنعت مراقبت‌های بهداشتی فعالیت‌های تحت نظارت دولت را در مورد ادارۀ بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مطب‌های دندانپزشکی، مراقبت‌های اجتماعی و .. پوشش می‌دهد.

صنعت بیمه برای تعیین رویه‌های مجاز تحت پوشش کشور (یا ایالت)، خدمات تحت پوشش توسط افراد و توزیع منابع بر این اساس، با مراقبت‌های بهداشتی تحت ارتباط نزدیکی است. قسمت‌های دیگری نیز وجود دارند که باید به‌عنوان قسمتی از این بخش در نظر گرفته شوند. به‌عنوان‌مثال، دسترسی را در نظر بگیرید: ارتباط با دولت‌های محلی برای رمپ‌های ویلچر یا مکان‌های پارک برای افراد معلول. هزینه‌های بیمه متفاوت برای طبقات مختلف نیز (بسته به درآمد آن‌ها). مقررات دسترس‌پذیری برای مؤسساتی که از وب استفاده می‌کنند.

بیمارستان کودکان Bambino Gesù، بزرگ‌ترین بیمارستان کودکان ایتالیا، پس از استقرار یک پلتفرم BPM برای خدمات مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی، نتایج باورنکردنی را گزارش کرد. در طول 6 ماه، استفاده از این نرم‌افزار BPMS به پزشکان و پرستاران کمک کرد تا هزینه‌های عملیاتی و اداری را کاهش دهند و زمان ضروری را که متخصصان به آن نیاز دارند نزدیک به 60 درصد افزایش دهند. همراه با برنامه‌ریزی ایمیل خودکار برای معاینات پزشکی، خطای انسانی به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت و کیفیت داده‌ها و قابلیت اطمینان زمان‌بندی مسیر به‌طور جدی بهبود یافت.

بازار جهانی نرم افزار BPM در صنایع مختلف
اهمیت BPMS برای بیمه و بیمارستان‌ها

تولید کالاهای بادوام │ اهمیت BPMS

کالاهای بادوام برای مدت طولانی حداقل یک سال به کار می‌روند. به همین دلیل است که وسایل نقلیه، مبلمان، لوازم آشپزخانه، دستگاه‌های الکترونیکی بخش قابل‌توجهی را تشکیل می‌دهند که بخش قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی را برای اکثر کشورها ایجاد می‌کند.

تولید نیاز به کارخانه‌ها، تولید کالاها با فرایندهای تثبیت‌شده (و پیچیده)، حفظ کیفیت در انبارها، حمل‌ونقل از طریق شرکت‌های لجستیک بی‌شمار دارد. در مواقع بحران، کارایی هزینه بسیار مهم است. حتی اگر اخراج کارکنان آخرین راه‌حل باشد، افزایش کارایی عملیاتی و حفظ بهره‌وری درحالی‌که شرکت‌ها مجبور به کاهش هزینه‌ها هستند، ملاحظاتی است که شرکت‌های بزرگ ممکن است نیاز به آن داشته باشند.

یک پروژۀ BPM به رهبری Leonardo برای سنگ‌آهن منجر به کاهش 30 درصدی تعداد کارمندان به دلیل استانداردسازی فرایند و بهبود بهره‌وری شد، علاوه بر این، ضمن یافتن فرصت‌های برون‌مرزی برای مدیریت کار از راه دور، مزایای بیشتری نیز برای آنان به همراه داشت.

ERP ها یا پلتفرم های برنامه ریزی منابع سازمانی یکی از دسته‌بندی‌های اتوماسیون فرایند و مدیریت یکپارچۀ نرم‌افزار است که تقریباً هر کسب‌وکاری برای عملیات روزمرۀ خود به آن متکی است. علاوه بر این، مدیریت، سایر برنامه‌های BPM را برای انتخاب فروشندگان جهت دستیابی به هزینه‌های پایین محصول (مادربرد، عناصر شیمیایی) در سراسر جهان، مذاکره در مورد هزینه‌های حمل‌ونقل، ابزار مناسبی می‌داند.

ارزش جهانی نرم افزار BPMS
اهمیت BPMS برای کسب‌وکارهای مختلف

عمده‌فروشی│ اهمیت BPMS

عمده‌فروشان پل ارتباطی بین تولیدکنندگان و کسب‌وکارها مانند خرده‌فروشان، رستوران‌ها، پمپ‌بنزین‌ها، سایر کارخانه‌ها، شرکت‌های ساختمانی، شرکت‌های شیمیایی و کسب‌وکارهای مرتبط با پوشاک هستند. کاهش قابل‌انتظار در بازار عمده‌فروشی جهانی از 48761.6 میلیارد دلار در سال 2019 به 48477.8 میلیارد دلار در سال 2020 با نرخ رشد ترکیبی سالانه 0.6- درصد وجود دارد. این کاهش در درجۀ اول به دلیل کاهش رشد اقتصادی در سراسر کشورها ناشی از شیوع COVID-19 است. بهبود بازار تا سال 2021 به CAGR 6 درصدی نخواهد رسید که در سال 2023 به 56797.7 میلیارد دلار خواهد بود.

این امر مستلزم بهینه‌سازی و بهبود در بخش‌های مختلف است. از کارایی کارکنان گرفته تا کاهش کاغذبازی، محدود کردن خطاها، یافتن منابع مقرون‌به‌صرفه‌تر و سایر موارد دیگر. از سویی دیگر لجستیک جزء لاینفک اکوسیستم عمده‌فروشی است، زیرا حمل‌ونقل اغلب در سطح بین‌المللی انجام می‌شود، ازجمله حمل‌ونقل هوایی، حمل‌ونقل زمینی، حمل‌ونقل توسط کامیون، قطار.. تأمین و تدارکات نیز به تأسیسات ذخیره‌سازی متکی است که به لطف صنایع ساخت‌وساز و املاک و مستغلات، ساخته، اجاره یا خریده می‌شوند.

به دلیل قوانین سازمان غذا و دارو، قرار دادن مواد شیمیایی در لیست سیاه یا ممنوع کردن واردات برخی کالاها به دلایل مختلف، درنهایت با هزاران چارچوب حقوقی و حسابداری بین‌المللی برای کالاهایی مواجه می‌شوید که می‌توان یا نمی‌توان آن‌ها را به سراسر جهان ارسال کرد.

پیاده‌سازی مجموعه‌ای از سیستم‌های مدیریت فرایند کسب‌وکار چیزی است که اجرای همۀ این موارد را ممکن می‌سازد: از طریق ابزارهای نرم‌افزاری، دستگاه‌های سخت‌افزاری و مدیریت عملیاتی و…

بازار جهانی نرم افزار BPM در صنایع مختلف
نرم‌افزار BPMS جریان

خرده‌فروشی│ اهمیت BPMS

اکوسیستم خرده‌فروشی که به‌طور مستقیم به مصرف‌کننده محصولات و خدمات را می‌فروشد، طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارها را در برمی‌گیرد مانند خواربارفروشی‌ها و سوپرمارکت‌های بزرگ‌تر، پمپ‌بنزین‌ها، داروخانه‌ها، نمایشگاه‌های مبلمان، فروشگاه‌های سخت‌افزار، مغازه‌های پوشاک، مغازه‌های اسباب‌بازی..

گزارش Capgemini نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در BPM، 96 درصد بازده مثبت سرمایه‌گذاری به دنبال داشته است. به گفته برایان ژیروارد، از محصولات مصرفی جهانی و خرده‌فروشی در Capgemini، درک ارتباط میان BPM و خرده‌فروشی هنوز در این صنعت در مقایسه با سایر صنایع به بلوغ نرسیده است. مطالعۀ تحقیقاتی آن‌ها نشان می‌دهد که در پنج محصول مصرفی و تصمیم‌گیرندگان خرده‌فروشی، تنها کمتر از یک نفر وجود دارد که معتقد است BPM باید در دستور کار سطح مدیریت باشد.

خرده‌فروشی یک صنعت واقعاً رقابتی است و 85 درصد از خرده‌فروشی‌ها و 79 درصد از شرکت‌های محصولات مصرفی قصد دارند تا سال 2021 از اتوماسیون هوشمند برای برنامه‌ریزی زنجیرۀ تأمین استفاده کنند. رقابت تا پایین‌ترین سطح و اندازه‌گیری قیمت، بقای بهترین‌ها را به چالشی روتین تبدیل می‌کند. تضمین قیمت‌های رقابتی، کاهش هزینه‌های لجستیک، یافتن پیشنهادات اجارۀ کم با ظرفیت بالا برای فروشگاه‌های جدید، تأمین امنیت شغلی نیروهای با استعداد وفادار، چالش‌های رایجی هستند که کسب‌وکارها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

برقراری ارتباط با سایر کسب‌وکارها برای مدیریت لجستیک و کمّی سازی با ابزارهای اضافی و جانبی، فرایندهای دقیق و چک لیست های بهترین شیوه (best-practice) با یکدیگر ترکیب می‌شود تا همه‌چیز رخ دهد.

نقش نرم افزار BPMS در صنایع و کسب و کارها
نرم‌افزار BPM

تولید کالاهای بی‌دوام│ اهمیت BPMS

برخلاف سایر بخش‌های کسب‌وکار که تاکنون پوشش داده شده است، کالاهای بی‌دوام با چالش‌های خاص خود روبرو هستند. مواد و محصولات حساس به زمان، دوام زیادی ندارند – به همین دلیل است که حمل‌ونقل و فروش به‌موقع آن‌ها ضروری است.

با توجه به بهره‌وری نیروی کار و هزینه‌ها، بهره‌وری نیروی کار تولیدی با نرخ سالانه 15.5 درصد در سه ماهۀ دوم سال 2020 کاهش یافت. بهره‌وری کل تولید نیز در چهار فصل گذشته با کاهش 15.8 درصدی تولید و کاهش 12.2 درصدی ساعات کار، 4.1 درصد کاهش یافته است. این بزرگ‌ترین کاهش سه ماهه از سال 1987 بود.

مواد غذایی، برخی نوشیدنی‌ها، محصولات کاغذی و بسیاری از محصولات پوشاک و کفش در همین دسته قرار می‌گیرند. کسب‌وکارها باید درخواست‌های سفارش و لوازم موجود را به دقت حفظ کنند، محیط‌های بسیار خاصی را هم برای تولید و هم برای ذخیره‌سازی (به‌علاوه حمل‌ونقل) فراهم کنند، با پیش‌بینی‌های صورت‌حساب بر اساس کالاهای گمشده یا تاریخ مصرف گذشته مقابله کنند و در استفادۀ مجدد یا بازسازی مواد برای محصولات و کالاهای باقیمانده‌، هوشمندانه عمل کنند.

دستیابی به این هدف را تعدادی از بخش‌های مختلف در زمینۀ لجستیک، تولید، مقررات (FDA یا دولتی)، تجارت، املاک و مستغلات تعیین می‌کند که بدون اتوماسیون و پشتۀ نرم‌افزار مناسب برای مدیریت فرایند کسب‌وکار، غیرممکن است.

در تحقیقی که توسط Capgemini انجام شده، گزارش شده است که سه نوع سطح اجرای BPM در صنعت تولید وجود دارد که به شرح زیر است:

  • تحول فرایند فردی (individual process transformation)
  • قرارگیری لایه‌های چابکی در بالای برنامه‌های کاربردی قدیمی (agility layers on top of legacy applications)
  • تحول انتها به انتها یا سربه‌سر (end-to-end transformation)

هر یک از این سطوح مربوط به بخش‌های مختلف صنعت کالاهای بی‌دوام است که  برای توسعۀ کسب‌وکار با کاربردهای متفاوتی مناسب هستند. نکتۀ پایانی این است که نوسازی و بهینه‌سازی فرایندهای موجود بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. زیرا آن‌ها به برنامه‌های کاربردی نرم‌افزاری قدرتمند و شیوه‌های مدیریتی نیاز دارند.

نقش نرم افزار BPMS در صنایع و کسب و کارها
نرم‌افزار مدیریت فرایند کسب‌وکار

اطلاعات│ اهمیت BPMS

صنعت گستردۀ اطلاعات شامل بیشتر پلتفرم‌های توزیع داده‌های مبتنی بر اینترنت، رسانه‌ها و پایگاه‌های انتشاراتی است. مانع اصلی برای استفادۀ صحیح از داده‌ها برای بیانیه‌های مطبوعاتی، استخدام استعدادها، مدیریت تلاش‌های روزنامه‌نگاری در سراسر جهان، نظارت بر منابع بی‌شمار داده برای آخرین اخبار، جمع‌آوری حجم عظیمی از داده‌ها، مدیریت مراکز داده و سیستم‌های تکثیر داده‌ها، به پیروی کردن از بیشتر اکوسیستم‌های بیان شده تمایل دارد. در بیشتر جاها برای غلبه بر این مانع یک مهندس نرم‌افزار استخدام می‌کنند.

حتی کسب‌وکارهای رسانه‌ای قدیمی‌تر و سنتی‌تر مجبورند به مدل‌های نوآورانه روی آورند و از مکتب فکری جهانی بهره ببرند. مقیاس‌بندی منابع و جمع‌آوری اطلاعات، جذب استعدادهای توانمند از طریق سیستم‌های ردیابی متقاضی، مقیاس‌پذیری فرایندهای مدیریتی برای کسب‌وکارهای در حال رشد، و استارت‌آپ‌های سرمایه‌گذاری شده بر شبکه‌ای از راه‌حل‌های مدیریت فرایند کسب‌وکار متکی هستند.

شبکه‌های اجتماعی را نیز فراموش نکنیم. یک معمار سازمانی با توجه به تجربۀ خود از یک کسب‌وکار بزرگ خودروسازی آلمانی گزارش می‌دهد که «قدرت رسانه‌های اجتماعی به سرعت در حال افزایش است، به این معنی که آن‌ها به یک نقطۀ کانونی برای همۀ کسب‌وکارهای بازارهای انبوه تبدیل خواهند شد. روندهای بازار توسط گرایش‌های رسانه‌های اجتماعی دیکته می‌شود و دیدگاه عمومی یک شرکت توسط تعامل رسانه‌های اجتماعی آن تعیین می‌شود.»

ابزارهای خودکار برای زمان‌بندی محتوا، نظارت بر برند، جمع‌آوری داده‌ها از طریق منابع مختلف و تجزیه‌وتحلیل رقبا مدتی است که وجود دارند که نشان‌دهندۀ استفاده از ابزارهای جداگانه‌ای است که برای اهداف BPM در سازمان‌های مستقر در سراسر جهان موردنیاز است.

اکوسیستم BPM به رشد خود ادامه خواهد داد

بازار جهانی نرم افزار BPM در صنایع مختلف
اکوسیستم BPM

نمودار بالا اندازۀ بازار فناوری اطلاعات و مدیریت فرایند کسب‌وکار (IT-BPM) را در سراسر جهان از سال 2014 تا 2018 نشان می‌دهد. داده‌های گرافیکی همچنین نشان می‌دهد که در سال 2018، 198 میلیارد دلار آمریکا برای BPM در سطح جهان هزینه شده است.

سیر تکاملی بخش کسب‌وکار در سال‌های آینده همچنان دارای رشد فزاینده و انفجاری است. با شیوع کووید و اینکه دیگر، شرکت‌هایی مانند مایکروسافت یا توییتر که کار از راه دور را به‌عنوان یک اصل قانونی و هنجار کاری اعلام کردند، مدیریت و همکاری در محل کار کاهش می‌یابد که این امر منجر به نیاز به خودکارسازی بیشتر فرایندها و بررسی متقابل گردش کار به شیوه‌ای سازمان‌دهی شده می‌شود.

اهمیت این موضوع بخش وسیع‌تری از محبوب‌ترین اکوسیستم‌های کسب‌وکار و اکوسیستم‌های عمومی را با تکیه بر راه‌حل‌های مدیریت فرایند پوشش می‌دهد. هرچه بیشتر بر جنبۀ رشد کسب‌وکارتان تمرکز کنید، درمی‌یابید که نیاز به راه‌حل‌های مدیریت فرایند برای افزایش اثربخشی کسب‌وکارتان بیشتر می‌شود.

اهمیت BPM برای کسب‌وکارهای کوچک│اهمیت BPMS

بازار جهانی نرم افزار BPM در صنایع مختلف
نرم‌افزار BPMS برای کسب‌وکارهای کوچک

بیشتر سیستم‌های BPM، بخش سازمانی را هدف قرار می‌دهند. با توجه به الزامات انطباق از یک سو و مقررات قانونی برای پایبندی بخش‌های مختلف کسب‌وکار و بازار به یکدیگر، خدمت به کسب‌وکارهای کوچک یک تعهد بزرگ‌تر است که هنوز به‌طور کامل تحت پوشش قرار نگرفته است.

این یکی از دلایلی است که ما نرم افزار BPMS جریان را به‌عنوان یک جعبه ابزار BPM در خدمت شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs)، آژانس‌ها، شرکت‌های حرفه‌ای در صنعت خدمات ایجاد کردیم. جدا از اینکه واقعاً استفاده از این نرم‌افزار مقرون‌به‌صرفه است، همه‌کاره است و تمامی کسب‌وکارها و صنایع را شامل می‌شود و قابلیت سفارشی‌سازی بر اساس نیاز سازمان را دارد. توجه داشته باشید که مستندسازی و خودکارسازی فرایندهای کسب‌وکار گامی منطقی در جهت ایجاد یک پای و اساس مستحکم برای سال‌های آیندۀ کسب‌وکارتان است.

خانه جریانمقالات

BPMS برای خرده‌فروشانBPMS برای عمده‌فروشانBPMS برای مدیریت اطلاعاتابزار BPMاتوماسیون فرایندارزش بازار BPMاکوسیستم BPMاهمیت BPM برای کسب‌وکارهای کوچکاهمیت BPMS برای امور مالیاهمیت BPMS برای خدمات اجتماعیاهمیت BPMS برای دولتاهمیت BPMS برای سازمان‌های خدماتیاهمیت BPMS برای شرکت‌های بیمهاهمیت BPMS برای شرکت‌های مشاور املاک و مستغلاتاهمیت BPMS برای صنعت مراقبت‌های بهداشتیاهمیت BPMS برای کسب‌وکاراهمیت BPMS در بازارهای جهانیاهمیت نرم‌افزار BPMS برای صنایعاهمیت نرم‌افزارهای BPMبازار جهانی BPMبازار جهانی BPMSبازار جهانی مدیریت فرایند کسب‌وکاربازار مدیریت فرایند کسب‌وکارپیش‌بینی بازار فرایندهای کسب‌وکارراه‌حل‌های مدیریت فرایندرشد بازار BPMرشد بازار BPMSروندهای بازار فرایند کسب‌وکاررویکرد بهینه‌سازی فرایندرویکردهای مدیریت فرایند کسب‌وکارسیستم‌های BPMسیستم‌های مدیریت فرایند کسب‌وکارفرایند کسب‌وکارنرم‌افزار BPMSنرم‌افزار BPMS جریاننرم‌افزارهای BPMنرم‌افزارهای مدیریت فرایند کسب‌وکار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *