نرم‌افزار Camunda BPMS (نرم‌افزار کاموندا/کموندا)

نرم‌افزار Camunda BPMS


مروری بر نرم‌افزار Camunda BPMS (نرم‌افزار کاموندا/کموندا)

Camuda BPMS یکی از برترین نرم‌افزارهای اتوماسیون و نظارت بر فرایند کسب‌وکار است. نرم‌افزار مدیریت فرایند کسب‌وکاری که کاربران را قادر می‌سازد تا از طریق گردش کار منبع باز خود، رویکردهای جدیدی برای حل مسائل سازمانی بیایند. Camunda BPMS یک رابط کاربرپسند دارد که اجرای کار سریع و کارآمد را تسهیل می‌کند. این نرم‌افزار حتی مهاجرت سریع و آسان کاربران را به نرم‌افزارهای فعلی BPM آسان‌تر می‌کند. به‌عنوان‌مثال، توسعه‌دهندگان می‌توانند از Camunda استفاده کنند و هر بخشی را که لازم باشد متناسب با عملکرد کسب‌وکار خود اصلاح کنند. به همین دلیل است که بسیاری از توسعه‌دهندگان JAVA به دنبال کار با Camunda هستند؛ زیرا آن‌ها را قادر می‌سازد تا ایده‌ی خلاق خود را بکار گیرند و راه‌حل‌های منسجمی برای Camunda ایجاد کنند. Camunda BPMS به توسعه‌دهندگان و کدگذاران این توانایی را می‌دهد تا علاوه بر اتوماسیون کردن کل فرایند به تجسم سازی و تصویرسازی خطاها نیز بپردازند. توسعه‌دهندگان می‌توانند گردش کار عملیاتی را در BPMN 2.0 ترسیم کرده و مطابق آن کار کنند.

نرم‌افزار Camunda BPMS
نرم‌افزار کاموندا/کموندا

Camunda BPMS سه استاندارد OMG را برای اجرای اتوماسیون فرایند کسب‌وکار با یکدیگر یکپارچه می‌کند. این سه استاندارد عبارت‌اند از:

  • BPMN برای گردش کار
  • CMMN برای بررسی مورد
  • DMN برای تصمیم‌گیری

این سه استاندارد با یکدیگر کار می‌کنند تا مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری در عملیات را فراهم کنند.

ویژگی‌های Camunda BPMS (نرم‌افزار کاموندا/کموندا)

نرم افزار کموندا BPMS
ویژگی‌های Camunda BPMS

در اینجا چند ویژگی Camunda BPMS را برای درک سریع نرم‌افزار بیان می‌کنیم:

  • مدل‌سازی و طراحی فرایند با Camunda BPMS
  • قیمت Camunda BPMS بر اساس نیازمندی‌های اعلام‌شده توسط مشتری، اندازه‌ی عملیات و غیره متفاوت است.
  • زمان‌بندی وظیفه‌ای: Camunda BPMS به کاربران این امکان را می‌دهد تا از طریق اتوماسیون، وظایف را زمان‌بندی کنند.
  • بهینه‌سازی: Camunda BPMS دارای یک موتور هوشمند BPMN 2.0 است که در بهینه‌سازی فرایندهای کسب‌وکار برای دستیابی به نتیجه‌ی بهتر کمک می‌کند.
  • مدیریت گردش کار: مدیران می‌توانند بر طراحان خود از طریق سیستم نظارت کنند.
  • API: نرم‌افزار BPM با API های فعلی سازمان یکپارچه می‌شود و بر این اساس داده‌ها را به اشتراک می‌گذارد.
  • گردش کار و مدیریت رویدادها: این نرم‌افزار به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا تمام گردش کارها را خودکار کرده و رویدادهای خاص را به روشی از پیش برنامه‌ریزی‌شده مدیریت کنند.
  • مقیاس‌پذیری و عملکرد: Camunda BPMS برای بهبود خروجی از طریق اتوماسیون از تمامی کسب‌وکارها در هر اندازه‌ای پشتیبانی می‌کند.

Camunda BPMS یک پلتفرم متن باز

Camunda BPMS یک پلتفرم متن ‌باز یا همان منبع بازِ (Open-source) گردش کار و اتوماسیون تصمیم‌گیری است که به ذینفعان و توسعه‌دهندگان کمک می‌کند برای دستیابی به اهداف کسب‌وکار با یکدیگر همکاری کنند. Camunda BPMN 2.0 مقیاس‌پذیری گسترده‌ای در جهت انطباق با نیازهای SME، MSME ها و شرکت‌های بزرگ دارد. با Camunda BPMN، کسب‌وکارها به‌راحتی می‌توانند گردش کار BPMN و همچنین جداول تصمیم‌گیری DMN را مدل‌سازی کرده و ایجاد کنند.

نرم افزار کموندا BPMS
Camunda BPMS

ماژول‌های Camunda BPMS (نرم‌افزار کاموندا/کموندا)

  • Camunda Modeler (مدل‌ساز فرایند): مدل‌ساز گردشِ کارِ بصریِ Camunda Modeler به‌عنوان یک برنامه‌ی وب و برنامه دسکتاپ (مستقل) امکان ایجاد نمودارهای فرایند در استاندارد BPMN 2.0 و جداول تصمیم‌گیری مطابق با DMN 1.1 را فراهم می‌کند.
  • Camunda BPMS Core Engine (پیاده‌سازی فرایند): Camunda BPMS Core Engine که دارای عملکرد بالا و کاملاً مقیاس‌پذیر است باعث می‌شود تا موتور زمان اجرا (Runtime engine) برای پردازش‌های BPMN، CMMN و DMN روی هر ماشین مجازی جاوا (JVM) کار کند و ترجمه‌ی مدل‌های فرایندی به یک برنامه‌ی کاربردی کسب‌وکار امکان‌پذیر باشد.
  • Camunda Tasklist (پشتیبانی فرایند): Camunda Tasklist با کاربرد آسان و با قابلیت تنظیم بسیار بالا، کاربران نهایی را قادر می‌سازد تا به‌سرعت و به شکلی مؤثر روی وظایفی که به آن‌ها محول شده، کار کنند.
  • Camunda Cockpit (گزارش‌گیری و نظارت): Camunda Cockpit امکان تجزیه‌وتحلیل و نظارت بر نتایج، گزارش‌های KPI و فرایندهای کسب‌وکار را در زمان واقعی و همچنین از طریق یک برنامه‌ی وب فراهم می‌کند.

برخی از ویژگی‌های اصلی ماژول‌ها و کارکردهای نرم‌افزار Camunda BPMS (نرم‌افزار کاموندا/کموندا) عبارت‌اند از:

  • Workflow Engine: می‌تواند به‌عنوان یک سرویس REST از راه دور استفاده شود یا در برنامه‌ی جاوا شما تعبیه شود.
  • DMN Decision Engine: نرم‌افزار BPML می‌تواند جداول تصمیم‌گیری کسب‌وکار محور را اجرا کند و از قبل با موتور گردش کار شما یکپارچه شود.
  • Modeler: استفاده از Camunda Modeler آسان است و به ویرایش نمودارهای فرایندی BPMN و جداول تصمیم‌گیری DMN کمک می‌کند.
  • Cockpit: Camunda Cockpit به مدیران، توسعه‌دهندگان و مدیران اجرایی کسب‌وکار کمک می‌کند تا گردش کار را برای شناسایی، تجزیه‌وتحلیل و حل مشکلات کنترل کنند.

در جدول زیر جنبه‌های مثبت و منفی Camunda BPMS (نرم‌افزار کاموندا/کموندا) از دیدگاه مدیران فناوری اطلاعات و بخش اجرایی سازمان‌های مختلف در صنایع گوناگون در کشورهای خارجی آورده شده است اما توجه داشته باشید که این مزایا برای شرکت‌های ایرانی در دسترس نیست، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید:

مزایا و معایب ;کاموندا BPMS
جنبه‌های مثبت و منفی Camunda BPMS

جنبه‌های مثبت و منفی Camunda BPMS برای شرکت‌های خارجی

جنبه‌های مثبت

جنبه‌های منفی
·         پلتفرم Camunda BPMS بسیار انعطاف‌پذیر است و گزینه‌های مختلفی را برای استقرار و مقیاس‌گذاری در اختیار سازمان قرار می‌دهد.

·         Camunda BPMS به کاربران این امکان را می‌دهد تا GitHub را در سیستم خود ادغام کرده و داده‌ها را به‌صورت یکپارچه به اشتراک بگذارند.

·         ازلحاظ گرافیکی بسیار قدرتمند

·         به اشتراک‌گذاری مدل‌ها و تبادل‌نظر و مباحثه از راه دور

·         استفاده از سایر ابزارها برای ایجاد رابط کاربری و سپس همگام‌سازی آن با Camunda BPMN

·         سهولت استفاده و توانایی در ساده‌سازی مدل فرایند

·         باارزش‌ترین ویژگی زمان‌بندی است.

·         بهترین ویژگی اتوماسیون است.

·         امکان استفاده از راه‌حل‌های مبتنی بر جاوا که باعث انعطاف‌پذیری محصول می‌شود.

·         سرعت و اجرای DMN

·         ارائه گزارش‌های بصری بدون استفاده از نرم‌افزارهای رایج مانند Visio و پاورپوینت

·         متن‌باز و رایگان بودن

·         سازگاری با برنامه‌نویسی زبان HTML

·         توانایی اشتراک قواعد در موتور قواعد کسب‌وکار

·         سرعت نصب و راه‌اندازی برای پروژه‌های داخلی

·         به‌روزرسانی‌های Camunda BPMS باید جداگانه خریداری شود.

·         رابط کاربری آن از سایر زبان‌ها مانند عربی و فارسی به‌درستی پشتیبانی نمی‌کند.

·         برای کاربران عادی کسب‌وکار که هنوز به افسانه‌ی سیستم‌های کم کد/بدون کد اعتقاد دارند، مناسب نیست.

·         پیوند اسناد گردش کار باهم امکان‌پذیر نیست. تنها راه واردکردن اسناد ذخیره داده‌ها به‌صورت PNG یا jpg و سپس واردکردن آن‌ها به سند دیگری است.

·         پشتیبانی از پایگاه‌های داده غیر رابطه‌ای وجود ندارد.

·         ساخت نسخه‌ی مختص سازمان از Tasklist webapp به کار زیادی نیاز دارد. این محصول باید برای پیاده‌سازی در AWS یا راه‌حل‌های مشابه آماده‌سازی شود.

در این سایت می‌توانید به مقایسه نرم‌افزار CAMUNDA با سایر BPMS ها بپردازید و همچنین در جدول زیر مقایسه‌ی Camunda BPMS با گزینه‌های جایگزین نرم‌افزارهای BPMS خارجی آورده شده است.

مقایسه کموندا BPMS با سایر BPMS ها
مقایسه نرم‌افزار CAMUNDA با سایر BPMS ها

موارد استفاده‌ی رایج از Camunda BPMS 

  • فرایندهای تجاری در مؤسسات مالی-پردازش مستقیم (STP)
  • مدیریت گردش کار-مدیریت گردش کار انسان
  • مدیریت پرونده و رویداد
  • اتوماسیون قواعد کسب‌وکار

اما باوجوداین همه ویژگی‌های مثبت چرا  Camunda BPMS در MQ گارتنر (مربع جادویی گارتنر) پوشش داده نشده است؟

طبق تعریف گارتنر، iBPMS نوعی از پلتفرم توسعه‌ی برنامه با بهره‌وری بالا (کم کد/ بدون کد) است و این دقیقاً همان چیزی است که Camunda BPMS نیست و قرار نبوده که هرگز هم باشد. چون به نظر مدیرعامل شرکت Camunda، کاربران iBPMS سازمان‌ها درنهایت برای تحقق نیاز خود مجبور خواهند بود تا از دانش کد نویسیِ توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای حرفه‌ای در بخش‌های IT خود استفاده کنند. اما غالباً تعداد این افراد در سازمان‌ها محدود بوده و درنهایت سازمان برای استفاده از iBPMS مجبور است تا به دنبال منابع انسانی خارجی برود و این بخش را برون‌سپاری کند. از سویی دیگر دلیل اصلی این است که معماری اصلی iBPMS ها بیش‌ازحد یکپارچه است و به‌اندازه‌ی کافی مقیاس‌پذیر نیست تا بتوان از آن به‌عنوان یک لایه‌ی غیرتهاجمی برای نظارت بر رویدادهای فرایندی و سازمان‌دهی میکرو سرویس‌ها استفاده کرد.

نرم‌افزار BPMS جریان دارای قابلیت‌های پیشرفته‌تری نسبت به نرم‌افزار Camunda BPMS (کاموندا/کموندا) و مناسب برای شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی است.

چرا شرکت‌های ایرانی نباید از Camunda BPMS (نرم‌افزار کموندا) استفاده کنند؟

در ابتدای این مقاله به بررسی ویژگی‌های Camunda BPMS پرداختیم و جنبه‌های مثبت و منفی این نرم‌افزار BPMS را بیان کردیم، اما باید توجه داشته باشید که جنبه‌های مثبتی که ذکر شد از سوی مدیران IT کشورهای خارجی بود که نسخه‌ی اصلی کاموندا/کموندا که شامل تمامی قابلیت‌های نرم‌افزار Camunda BPMS است را خریداری کرده بودند اما در کنار مزایا، معایب آن هم نیز ذکر شد. اما نکته‌ی حائز اهمیت که در این بخش بدان می‌پردازیم معایب خرید نرم‌افزار Camunda BPMS (کاموندا/کموندا) برای شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی است، ما برای اثبات این ادعای خود دلایل مناسبی داریم که در زیر بیان شده است.

یکی از نرم‌افزارهای BPMS که مورد استقبال شرکت‌های ایرانی قرارگرفته، نرم‌افزار BPMS کاموندا/کموندا است. ازجمله دلایل علاقه‌مندی سازمان‌های ایرانی به این نرم‌افزار، متن باز بودن (open source) و رایگان بودن آن است. اما اگر بخواهیم نرم‌افزار Camunda BPMS را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم و معایب آن را ذکر کنیم، متوجه خواهید شد که کاموندا/کموندا، نرم‌افزار BPMS مناسبی برای سازمان شما نخواهد بود. ما در این قسمت به معایب نرم‌افزار Camunda BPMS و مقایسه‌ی آن با نرم‌افزار BPMS جریان می‌پردازیم تا تصمیم‌گیری در انتخاب نرم‌افزار BPMS برای شما راحت‌تر شود.

مقایسه‌ی نرم‌افزار Camunda BPMS (کاموندا/کموندا) با نرم‌افزار BPMS جریان

  • متن باز بودن (open source) این نرم‌افزار در حقیقت به معنای رایگان بودن آن نیست. نسخه‌ی رایگان این نرم‌افزار از بسیاری از قابلیت‌ها پشتیبانی نمی‌کند و باعث می‌شود تا این نرم‌افزار قابلیت استفاده در شرکت‌های بزرگ را نداشته باشد و اگر شما بخواهید از تمام قابلیت‌های آن استفاده کنید باید نرم‌افزار کاموندا/کموندا را خریداری کنید زیرا نسخه‌ی رایگان آن 30 روزه می‌باشد.
  • یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های نرم‌افزار Camunda BPMS، ماژول فرم ساز بسیار ضعیف آن است. درحالی‌که یکی از ارکان اصلی BPMS ها، فرم‌های فرایندی هستند. قابلیت فرم ساز نرم افزار BPMS جریان بسیار پیشرفته‌تر از کاموندا/کموندا و اصلاً قابل قیاس با آن نمی‌باشد.
  • نرم‌افزار BPMS جریان با قابلیت ساختار پورتال‌های خود، امکان ایجاد صفحات ایستا و HTML را فراهم کرده و همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید فرم‌هایی خارج از فرایندها را طراحی کنید و هرزمانی که نیاز بود آن‌ها را در داخل فرایندها فراخوانی کنید (به‌عنوان‌مثال در MIS ها که نیازی به ترسیم فرایند نیست و تنها جمع‌آوری اطلاعات به‌منظور ارائه‌ی گزارشات انجام می‌شود، می‌تواند شامل یک سری فرم‌ها مانند فرم تراکنش‌های مشتری باشد که بخواهید بعداً از این فرم‌ها در داخل فرایند استفاده کنید. نرم‌افزار BPMS جریان این قابلیت را با استفاده از قالب کمبوباکس در اختیار شما قرار می‌دهد).
  • نرم‌افزار BPMS جریان تمامی استانداردهای امنیتی کشور که تحت عنوان گواهینامه ی امنیتی افتا می‌باشد را پوشش می‌دهد. رعایت این الزامات برای سازمان‌های دولتی و بزرگ الزامی است که نرم‌افزار Camunda BPMS فاقد آن می‌باشد.
  • هزینه‌ی نرم‌افزار BPMS جریان با توجه به قابلیت‌های پیشرفته‌ی آن نسبت به نرم‌افزار Camunda BPMS بسیار پایین‌تر است.
  • نرم‌افزار BPMS جریان یک نرم‌افزار دانش‌بنیان است و سورس کدهای آن در داخل کشور موجود و قابل‌دسترسی است.
  • شما در تمامی مراحل از مشاوره، خرید، پیاده‌سازی، آموزش … نرم‌افزار BPMS جریان از پشتیبانی کامل شرکت بهره‌مند خواهید شد.
  • گزارش‌های آنالیز فرایندی و BAM در نرم‌افزار Camunda BPMS برای ارائه‌ی گزارشات و تحلیل بسیار ضعیف است. ساده‌ترین گزارش آنالیز فرایندی در نرم‌افزار BPMS جریان بسیار پیشرفته‌تر از قوی‌ترین گزارشات آنالیز فرایندی کاموندا/کمونداست.
  • با توجه به اینکه نرم‌افزار Camunda BPMS یک نرم‌افزار خارجی است، انتظار می‌رود که BPMN engine از نمادهای پیشرفته استاندارد BPMN پشتیبانی کند اما این‌گونه نیست.
  • یکی از مزیت‌های نرم‌افزار BPMS جریان در ارتباط با مدیریت کاربران و قابلیت ثبت‌نام کاربران در پورتال و مشارکت آن‌ها در فرایندهاست که نرم‌افزار کاموندا/کموندا فاقد این ویژگی است.
  • در ارتباط با ترسیم چارت سازمانی، نرم‌افزار BPMS جریان قابلیت ترسیم چارت‌های سازمانی چندلایه و مرتبط کردن آن‌ها با دسترسی‌ها مطابق با سلسله‌مراتب سازمانی را داراست که کاموندا/کموندا از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند.
  • امروزه اجرای بسیاری از فرایندهای سازمانی در طی مراحلی از فرایند با پرداخت هزینه مواجه است. نرم‌افزار BPMS جریان قابلیت پرداخت آنلاین و امن از درگاه شاپرک را پشتیبانی می‌کند که کاملاً مشخص است که Camunda BPMS این قابلیت را ندارد.
  • نرم‌افزار Camunda BPMS یک نرم‌افزار خارجی و مطابق با فرهنگ شرکت‌های خارجی طراحی‌شده است که مناسب سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی نیست. نرم‌افزار BPMS جریان با در نظر گرفتن فرهنگ ‌سازمانی شرکت‌های ایرانی طراحی‌شده که باعث کاربرپسند بودن بیشتر این نرم‌افزار برای کاربران ایرانی است.

مزایای نرم‌افزار BPMS جریان نسبت به Camunda BPMS (کاموندا/کموندا)

مزایای BPMS جریان نسبت به کموندا BPMS
مزایای نرم‌افزار BPMS جریان نسبت به Camunda BPMS

در اینجا به‌طور اجمالی به معایب نرم‌افزار Camunda BPMS و مزیت‌های نرم‌افزار BPMS جریان نسبت به کاموندا/کموندا اشاره کردیم. با مقایسه‌ی این دو نرم‌افزار می‌توان نتیجه گرفت که نرم‌افزار BPMS جریان علاوه بر اینکه یک BPMS ایرانی دانش‌بنیان است نسبت به نرم‌افزار کموندا از قابلیت‌های پیشرفته‌تری نیز برخوردار است که می‌تواند جوابگوی نیاز سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی باشد. خرید نرم‌افزار BPMS جریان از تمامی جنبه‌ها به‌صرفه‌تر خواهد بود. برای مطالعه‌ی بیشتر می‌توانید مقاله‌ی خرید نرم افزار BPMS ایرانی یا BPMS خارجی؟ را مطالعه کنید. همچنین با استفاده از این لینک می‌توانید نرم‌افزار Camunda BPMS را دانلود کنید و با دموی نرم افزار جریان مقایسه کنید. برای دریافت مشاوره و توضیحات تکمیلی نیز  با کارشناسان ما در شرکت در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *