نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)

BPMS رایگان


نرم‌افزارهای رایگان BPMS یا (Open Source BPM)

نرم‌افزار مدیریت فرایند کسب‌وکار (BPMS) مجموعه‌ای یکپارچه برای کمک به کسب‌وکار در ایجاد فرایندهای عملیاتی روزانه‌ی آن‌ها با قابلیت انطباق، کارایی و قابلیت اطمینان را فراهم می‌کند. این نرم‌افزار از احتمال بروز خطا و هرگونه ارتباط نادرست جلوگیری می‌کند. این نرم‌افزارهای BPMS یک سیستم پیشرفته هستند که سازمان‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند تا نه‌تنها گردش کار را مدیریت کنند بلکه بر آن نیز نظارت کرده و بررسی کنند که چگونه می‌توانند آن را بهبود بخشند. BPMS (نرم‌افزار BPM) به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا فرایندهای عملیاتی پیچیده و گردش کار را برای بهبود عملکرد کلی، مدیریت و اجرا کنند. در این مقاله فهرستی از بهترین نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM) معرفی می‌شوند.

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

بهترین نرم‌افزارهای رایگان BPMS

نرم‌افزار BPM تمامی ویژگی‌های اساسی را برای بهینه‌سازی فرایندهای کسب وکار فراهم می‌کند. این نرم‌افزار BPMS از گردش کار و همکاری برای کمک به تیم‌ها در بهینه‌سازی تمامی معیارها و سنجه‌های مهم کسب‌وکار استفاده می‌کند. با انتخاب و استقرار هر یک از بهترین ابزارهای نرم‌افزار مدیریت فرایند کسب‌وکار رایگان (BPMS رایگان)، می‌توانید با توجه به قابلیت‌های رایگانی از نرم‌افزار را که در اختیار شما قرار می‌دهند تغییرات قابل‌توجهی را در مدیریت فرایند کسب‌وکار (BPM) سازمان خود ایجاد کنید:

نرم‌افزارهای رایگان BPMS

Red Hat Process Automation Manager

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

نرم‌افزار Red Hat Process Automation Manager قبلاً به‌عنوان Red Hat JBoss BPM Suite شناخته می‌شد. نرم‌افزار Red Hat Process Automation Manager به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا برنامه‌های اتوماسیون خودکار مبتنی بر ابر و میکروسرویس ها را ایجاد کنند. این قابلیت کاربران کسب‌وکار را قادر می‌سازد تا فرایندها و تصمیمات کسب‌وکار را مستند، مدیریت، خودکار و نظارت کنند. نرم‌افزار Red Hat Process Automation Manager به‌منظور توانمندسازی کاربران کسب‌وکار برای همکاری آسان طراحی‌شده است، بنابراین اصلاح برنامه‌های کسب‌وکار می‌تواند به‌سرعت انجام شود.

برخی از ویژگی‌های اصلی  Red Hat عبارت‌اند از:

  • مدل‌سازی کسب‌وکار (Business modeling): این نرم‌افزار به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا گردش کار و سیاست‌ها را مدل کنند.

  • استقرار ابر بومی (Cloud-Native Development): نرم‌افزار Red Hat Process Automation Manager در ابر برای کسب‌وکارهای مبتنی بر ابر توسعه داده‌شده است.

  • موتور قواعد قدرتمند (Powerful Rules Engine): این نرم‌افزار BPM به شما کمک می‌کند از پتانسیل کامل Drools یعنی یک موتور قواعد متن باز با توانایی بالا که به‌طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد، بهره‌مند شوید.

  • بهینه‌سازی منابع (Resource Optimization): BPM با راه‌حل داخلی خود به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مسائل پیچیده‌ی بهینه‌سازی را حل کنند.

Alfresco Process Services

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

خدمات نرم‌افزار Alfresco Business Process Management شامل یک نرم‌افزار مدیریت فرایند کسب‌وکار (BPM) است که برای استفاده و توسعه‌دهندگان سازمانی تولیدشده است. این BPMS یک راه‌حل متن باز با عملکرد بالا است که انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری را برای مدیریت فرایندهای مهم مختلف فراهم می‌کند. Alfresco یک مجموعه‌ی قدرتمند را در اختیار شما قرار می‌دهد که با طیف وسیعی از راه‌حل‌های سازمانی یکپارچه‌شده و ایجاد، استقرار و نظارت بر فرایندهای مهم کسب‌وکار را آسان می‌کند.

از ویژگی‌های Alfresco می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سهولت در توسعه و استقرار برنامه‌های کاربردی کسب‌وکار
  • مدیریت قدرتمند پرونده و وظایف
  • قابلیت یکپارچگی آسان با برنامه‌های مختلف مستقر در شرکت
  • تحقق سازگاری در فرایند به‌آسانی

Modelio

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

راه‌حل مدل‌سازی BPM متن باز Modelio بهترین راه‌حل برای شرکت‌هایی است که تیم‌های فناوری اطلاعات و متخصصین کد نویسی را به کار می‌گیرند. این نرم‌افزار از HTML، UML، زبان اسکریپت نویسی و BPMN برای اثبات راه‌حل‌های پیشرفته و سطح بالا به متخصصانی مانند معماران سیستم، توسعه‌دهندگان، مدیران اجرایی، تحلیلگران و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند. با استفاده از Modelio کاربران می‌توانند ماژول‌های خود را متناسب با نیازهای خود پیکربندی کنند در ضمن اینکه نرم‌افزار با روشی که شما سفارشی‌سازی می‌کنید، سازگار است. Modelio بسیار انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر است و با طیف گسترده‌ای از ماژول‌های از پیش برنامه‌نویسی شده مانند:

WSDL Designer، Java Designer، Togaf Architect، UML Testing profile ارائه می‌شود.

کاربران می‌توانند افزونه‌های مدل و سایر موارد اضافی را برای رفع نیازهای مدیریت فرایند کسب‌وکار خود اضافه کنند. برخی از ویژگی‌های اصلی Modelio عبارت‌اند از:

  • یکپارچگی چند پلتفرم: این BPMS از UML2 Profiles برای XSD، WSDL و BPEL پشتیبانی می‌کند.
  • مدل‌سازی سرویس (Service Modelling): این BPMS از SoaML برای مدل‌سازی سرویس در محیط‌های توزیع‌شده پشتیبانی می‌کند.

  • BPMN: از BPMN برای مدل‌سازی فرایند کسب‌وکار استفاده می‌کند.

Camunda

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

Camunda یک پلتفرم متن باز گردش کار و اتوماسیون تصمیم گیری است که به ذینفعان و توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برای دستیابی به اهداف کسب‌وکار با یکدیگر همکاری کنند. Camunda BPMN 2.0 با قابلیت انطباق با نیازهای SME، MSME ها و شرکت‌های بزرگ، بسیار مقیاس‌پذیر است. با Camunda BPMN، کسب‌وکارها می‌توانند به‌راحتی گردش کار BPMN و همچنین جداول تصمیم‌گیری DMN را مدل‌سازی و ایجاد کنند. برخی از ویژگی‌های اصلی نرم‌افزار Camunda BPM عبارت‌اند از:

  • Workflow Engine: می‌تواند به‌عنوان یک سرویس REST از راه دور استفاده شود یا در برنامه‌ی جاوا شما تعبیه شود.
  • DMN Decision Engine: نرم‌افزار BPML می‌تواند جداول تصمیم‌گیری کسب‌وکار محور را اجرا کند و از قبل با موتور گردش کار شما یکپارچه شود.
  • Modeler: استفاده از Camunda Modeler آسان است و به ویرایش نمودارهای فرایندی BPMN و جداول تصمیم‌گیری DMN کمک می‌کند.
  • Cockpit: Camunda Cockpit به مدیران، توسعه‌دهندگان و مدیران اجرایی کسب‌وکار کمک می‌کند تا گردش کار را برای شناسایی، تجزیه‌وتحلیل و حل مشکلات کنترل کنند.

RunaWFE

 

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

RunaWFE یک سیستم مدیریت فرایند کسب‌وکار (BPMS) متن باز است که تحت مجوز LGPL ارائه می‌شود. RunaWFE دارای یک رابط وب است که می‌تواند به‌راحتی با پایگاه داده‌های منطقه‌ای ادغام شود. همچنین می‌تواند با نرم‌افزار Alfresco BPM یکپارچه شود و از سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس، سولاریس و FreeBSD نیز پشتیبانی می‌کند.

ویژگی‌های اصلی RunaWFE عبارت‌اند از:

  • رابط کاربری تعاملی (Interactive UI): این نرم‌افزار یک رابط کاربری وب مناسب و بصری را فراهم می‌کند.

  • طراح گرافیکی فرایند کسب‌وکار: کاربران با کمک طراح گرافیکی فرایند کسب‌وکار می‌توانند به‌راحتی فرایندهای کسب‌وکار را در نمودار نشان دهند.

  • استفاده از بات های خودکار: یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن این است که این نرم‌افزار از بات ها برای اجرای خودکار وظایف استفاده می‌کند.

jBPM

 

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

jBPM ابزاری برای ساخت برنامه‌های کسب‌وکار برای کمک به خودکارسازی فرایندها و تصمیمات کسب‌وکار است. jBPM قابلیت‌های مختلفی را فراهم می‌کند که منطق کسب‌وکار را به دارایی‌های قابل‌استفاده‌ی مجدد مانند فرایندها، پرونده‌ها، جداول تصمیم‌گیری و غیره ساده می‌کند. jBPM می‌تواند به‌عنوان یک سرویس مستقل مستقر شود یا به‌عنوان یک سرویس سفارشی تعبیه شود. همچنین می‌تواند با موفقیت در برنامه‌های سنتی مانند JEE، SpringBoot، Thorntail و برنامه‌های جاوا به‌طور مستقل استفاده شود.

از ویژگی‌های اصلی jBPM می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویرایشگر مبتنی بر وب و Eclipse: این نرم‌افزار ویرایشگر مبتنی بر وب و Eclipse برای پشتیبانی از ایجاد مدل از فرایندهای کسب‌وکار شما ارائه می‌دهد.

  • تراکنش‌های قابل اتصال (Pluggable transactions): این نرم‌افزار با تراکنش‌های قابل اتصال بر اساس JTA/JPA همراه است.

  • کنسول مدیریت تعاملی (Interactive management Console): کنسول مدیریتی که از مدیریت نمونه فرایند، مدیریت فرم وظیفه، لیست وظایف و گزارش‌گیری پشتیبانی می‌کند.

Activiti

Activiti نرم‌افزار اتوماسیون کسب‌وکار متن باز به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا چالش‌های اتوماسیون سطح سازمانی را در حالت توزیع‌شده، بسیار مقیاس‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه حل کنند. Activiti نسل جدیدی از پلتفرم‌های اتوماسیون کسب‌وکار است که مجموعه‌ای از بلوک‌های ابر بومی و طراحی‌شده برای اجرا در زیرساخت‌های توزیع‌شده را ارائه می‌دهد.

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

از ویژگی‌های مهم Activiti می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Runtime Bundle: فرایندهای تغییرناپذیر و مقیاس‌پذیر که برای یکپارچگی با سیستم ابری بومی یک شرکت طراحی شدند.
  • سرویس حسابرسی (Audit Service): ذخیره‌سازی سرویس حسابرسی مستقل و قابل‌تعمیم برای گردش کار.

  • سرویس پرس‌وجو (Query Service): سرویس پرس و جوی مقیاس‌پذیر برای همکاری آسان.

  • اتصال‌دهنده‌های ابری (Cloud Connectors): تعامل سیستم با سیستم آسان است که می‌تواند در محیط‌های توزیع‌شده به‌راحتی بالا و پایین شود.

Joget

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

Joget یک نرم‌افزار BPM متن باز مبتنی بر وب است که توسط کسب‌وکار برای توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی مدیریت فرایند کسب‌وکار و گردش کار استفاده می‌شود. Joget یک پلتفرم توسعه‌ی سریع برنامه‌های کاربردی است که دارای قابلیت‌های توسعه‌ی چابک کامل است. این BPMS شامل فرایندها، CRUD، فرم‌ها ، لیست ها و رابط کاربری و حتی یکپارچگی back-end است. Joget را می‌توان با استفاده از Java Spring Framework پیاده‌سازی و در سرور Apache Tomcat مستقر کرد.

Joget مزایای زیر را به کاربران ارائه می‌دهد:

  • ساخت برنامه‌های کاربردی (Build Apps): نرم‌افزار Joget BPM به کاربران امکان می‌دهد تا فرایند کامل برنامه‌های کاربردی را ایجاد کنند.

  • رابط کاربری مبتنی بر وب (Web-Based UI): App Centre سفارشی‌سازی شده با Joget Marketplace یکپارچه‌شده است.

  • کنسول مبتنی بر وب: برای مدیران و طراحان
  • پشتیبانی چندزبانه: پشتیبانی از چندین زبان

jSonic BPM

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

نرم‌افزار jSonic BPM به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا عملیات کسب‌وکار خود را با شرایط بازار همسو کرده و با انطباق قانونی و نیاز مشتری خود را تطبیق دهند. این یک راه‌حل کاملاً مؤثر و جامع است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا کارایی فرآیند را افزایش دهند، استفاده از دارایی‌ها را بهینه کنند و گردش کار را به‌طور خودکار انجام داده و مدیریت کنند.

ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار BPMS عبارت‌اند از:

  • مدیریت فرایند: jSonic به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا توسعه‌ی کامل فرایندهای کسب‌وکار از طراحی تا آزمون را مدیریت کنند.

  • مدیریت گردش کار: ماژول مدیریت گردش کار jSonic به کسب‌وکار اجازه می‌دهد فرایندهای مدل شده با استفاده از مدل‌ساز فرایند را خودکار و اجرا کنند.

  • طراح رابط کاربری (Interface Designer): jSonic مؤلفه‌های مختلف رابط کاربری مانند checkboxes، drop downs، text fields را ارائه می‌دهد که می‌توانند برای ایجاد ماژول، برنامه و فرایند استفاده شوند.

  • گزارش‌گیری: jSonic می‌تواند گزارشات مربوط به تجزیه‌وتحلیل فرایند را در قالب‌های مختلف به‌طور خودکار تولید کند.

ARIS Express

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

ARIS Express یک نرم‌افزار رایگان BPM است که مناسب استارت آپ ها و کسب‌وکارهای کوچک است. ARIS Express یک رابط کاربری تعاملی است که بهره‌وری را افزایش می‌دهد و به فرایندهای مختلف به‌طور مستمر کمک می‌کند. این نرم‌افزار همچنین تعدادی از چارچوب‌ها و ابزارها را به همراه آموزش‌های رایگان موجود در انجمن ARIS ارائه می‌کند. ویژگی‌های اضافی به‌ویژه برای شرکت‌های استارت آپ BPM همراه با ویژگی‌های استاندارد مدل‌سازی توسط ARIS Express نیز ارائه می‌شود. برخی از ویژگی‌های برجسته‌ی نرم‌افزار ARIS Express BPM عبارت‌اند از:

  • رابط کاربری واکنش گرا (Responsive UI): یک رابط کاربری بصری و پاسخگو فراهم می‌کند.
  • پیگیری و نظارت آسان: مدیران می‌توانند با کمک ابزارهای ARIS Express، وظایف و فرایندهای کسب‌وکار را به‌طور یکپارچه ردیابی و نظارت کنند.
  • Framework Templates: این نرم‌افزار الگوهای مختلفی برای ساده‌سازی فرایندهای کسب‌وکار فراهم می‌کند.

Bizagi

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

Bizagi یک نرم‌افزار مدیریت رایگان و متن باز تک کاربره است که به شما در ایجاد، بهینه‌سازی و انتشار معماری گردش کار کمک می‌کند. نرم‌افزار BPMS بیزاجی به کارایی بیشتر کاربران کمک می‌کند و فرایندهای کسب‌وکار را در یک سازمان ردیابی می‌کند. Bizagi یک پلتفرم مناسب مبتنی بر ابر یکپارچه را از طریق ابزار کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) فراهم می‌کند. فاصله‌ی بین کسب‌وکار و فناوری را از بین می‌برد و بستری را برای تعامل بین اعضا فراهم می‌کند.

ویژگی‌های اصلی نرم‌افزار مدیریت گردش کار Bizagi:

  • قابلیت جابجایی: چون مبتنی بر فضای ابری است با کمک دستگاه‌های تلفن همراه می‌توان از هرجایی به آن دسترسی داشت.

  • بازخورد در زمان واقعی: نرم‌افزار بیزاجی با سیستم استقرار مبتنی بر ابر در ارائه‌ی بازخورد و به‌روزرسانی در زمان واقعی کمک می‌کند.

  • انطباق: مدل‌های فرایندی از پیش تنظیم‌شده به بهبود انطباق در فرایندها کمک می‌کنند.

Orchestra

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

Orchestra یک نرم‌افزار متن باز BPM است که به مدیریت فرایندهای طولانی‌مدت کمک می‌کند. همان‌طور که از نام آن پیداست، این نرم‌افزار در تنظیم فرایندهای کسب‌وکار برای همگام‌سازی کمک می‌کند که باعث افزایش کارایی، چابکی و کنترل بهتر فرایندها می‌شود.

ویژگی‌های مهم نرم‌افزار Orchestra BPM عبارت‌اند از:

  • کارایی و سازگاری: می‌توان آن را با توجه به نیاز کاربر سفارشی‌سازی کرد.
  • یکپارچه‌سازی بی‌نقص: امکاناتی مانند مدیریت در تمام سطوح، مدیریت API مبتنی بر JMX و قابلیت‌های راه‌اندازی مجدد را می‌توان به‌طور یکپارچه با یکدیگر ادغام کرد.

Cubetto

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

Cubetto یکی از کارآمدترین نرم‌افزارهای BPM است که به ترسیم نقشه‌های ذهنی، مدل‌های کسب‌وکار و پروژه و فلوچارت‌ها کمک می‌کند. این نرم‌افزار BPMS دارای رابط کاربری تعاملی و همچنین الگوها و قالب‌هایی است که در مدل‌سازی به کار می‌روند. یکی از بهترین ویژگی‌های این BPMS این است که به‌واسطه‌ی قابلیت آن می‌تواند تمام فرایندها را به‌صورت یکپارچه دسترسی و کنترل کرد و با تیم‌ها به اشتراک گذاشت.

برخی از ویژگی‌های اصلی نرم‌افزار Cubetto عبارت‌اند از:

  • رابط کاربری جذاب: استفاده از رابط کاربری آن آسان است.
  • الگوهای گرافیکی چندگانه: دارای تعداد زیادی الگو و قالب‌های گرافیکی از قبل تنظیم‌شده است.
  • نقشه‌های ذهنی: نقشه‌های ذهنی را برای پروژه‌های طوفان مغزی فراهم می‌کند.

ARCWAY Cockpit

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

ARCWAY Cockpit یک نرم‌افزار BPM است که دارای یک ابزار مدل‌سازی گرافیکی است که به کاربران کمک می‌کند تا آن را در زنجیره‌های فرایندی چارچوب‌های مختلف کسب‌وکار و مدل‌های داده‌ای مختلف یکپارچه کنند. این نرم‌افزار BPMS متن باز است و برای اسناد مربوط به فرایندهای کسب‌وکار و ادغام فرایندهای کسب‌وکار با IT گزینه‌ی مناسبی است. این نرم‌افزار همچنین به کاربران اجازه می‌دهد طرح‌های ترسیم‌شده را در اسناد خود شبیه‌سازی کنند.

ویژگی‌های اصلی نرم‌افزار ARCWAY Cockpit BPM عبارت‌اند از:

  • یکپارچگی آسان: کاربران می‌توانند اسناد Word یا HTML را با طرح‌های خود یکپارچه کنند.
  • رابط کاربری تعاملی: کاربران می‌توانند پیمایش را به‌طور یکپارچه از مرور کلی شرکت یا پروژه تنها با چند کلیک انجام دهند.

SYDLE SEED

فهرست نرم‌افزارهای رایگان BPMS (Open Source BPM)
BPMS رایگان

Sydle BPM یک نرم‌افزار جامع گردش کار متن باز است که به همکاری در برنامه‌ریزی کارآمد مدل‌ها یا پروژه‌ها کمک می‌کند. Sydle BPM این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا فرایندها را ویرایش کرده و با کمک هم برای ایجاد فرایندها با استفاده از نمادگذاری‌های BPMN همکاریکنند. ازآنجاکه این نرم‌افزار BPM مبتنی بر ابر است، همچنان کاربران را قادر می‌سازد تا با استفاده از پورتال آنلاین برای مستندسازی فرایندهای مختلف کار کنند.

ویژگی‌های اصلی نرم‌افزار Sydle BPM عبارت‌اند از:

  • تولید خودکار فرم: با کمک اتوماسیون که با آن می‌توان به‌صورت خودکار فرم را ایجاد کرد در زمان صرفه‌جویی می‌شود.

  • امنیت و حریم خصوصی: سطوح اختیار سلسله مراتبی را می‌توان برای کاربران با توجه به آنچه برای آن‌ها تعیین‌شده، پیاده‌سازی کرد.

در این مقاله ما به معرفی بهترین نرم‌افزارهای رایگان BPMS پرداختیم، اما معایب استفاده از نرم‌افزارهای رایگان BPMS یا Open Source BPM برای شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی را بیان نکردیم؛ زیرا قبلاً در مقاله‌ی خرید نرم‌افزار BPMS ایرانی یا BPMS خارجی؟ و همچنین در مقاله‌ای که به مقایسه‌ی نرم‌افزار رایگان Camunda BPMS که یکی از گزینه‌های انتخابی موردقبول سازمان‌های ایرانی است با نرم‌افزار BPMS جریان پرداخته بودیم به‌طور مفصل دلایل و مزایای انتخاب نرم‌افزار BPMS ایرانی را شرح دادیم که می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *