طراحی فرایند

فرایند فروش


حتما تا حالا جملاتی در این خصوص که توان یک زنجیر برابر با توان ضعیف ترین حلقه آن و یا سرعت یک تیم کوه نوردی برابر سرعت کندترین فرد کوه نورد است شنیده اید. با بیان این جملات بهتر می توان با گلوگاه فرآیند و تاثیر آن بر کسب و کار آشنا می شویم. مطمئنا گلوگاه فرآیند در کسب و کار به عنوان یک عامل داخلی مخرب در سیستم شناخته می شود و تاثیرات به مراتب بیش تری نسبت به عوامل خارجی دارد.

شاید دسترسی به عوامل خارجی و تلاش در جهت بهبود آن برای تیم فنی کیفیت امکان پذیر نباشد اما عوامل داخلی هم چون گلوگاه دسترس پذیر هستند و به سادگی می توان به آن ها دسترسی داشت. به همین دلیل تلاش در جهت رفع این گلوگاه از موضوعات اساسی و مهم برای هر کسب و کاری به حساب می آید و لازم است که مدیران عزیز اطلاعات زیادی در این خصوص به دست آورند.

موضوع اصلی این قضیه است که اگر نتوانیم به موقع گلوگاه های اصلی فرآیند کسب و کار خود را شناسایی کنیم بدون شک خروجی ضعیف تری خواهیم داشت و همین مساله باعث می گردد که درآمدهای ما کاهش پیدا کند و هزینه های مربوط به کارهای اصلی شرکت افزایش یابد. به همین دلیل تشخیص سریع گلوگاه فرآیند از موضوعات مهم و اساسی هر کسب و کاری به حساب می آید و لازم است که در این زمینه اطلاعات کافی به دست آوریم.

گلوگاه فرآیند نحوه شناسایی گلوگاه فرآیند در کسب و کار

گلوگاه فرآیند

گلوگاه فرآیند به چند دسته تقسیم بندی می شود؟

اگر بخواهیم گلوگاه فرآیند کسب و کار را تقسیم بندی کنیم بایستی آن را در 2 دسته قرار دهیم. این موارد شامل:

  • گلوگاه های بلند مدت
  • گلوگاه های کوتاه مدت

گلوگاه های کوتاه مدت: منظور از این مساله ایجاد مشکلاتی در کسب و کار به صورت محدود و کوتاه مدت است. با ذکر یک مثال بیشتر با این موضوع آشنا شوید. فرض کنید یکی از نیروهای متخصص در محیط کار به مدت 10 روز نتواند سر کار بیاید و مرخصی بگیرد. اگر در سازمان برای این موضوع پیش بینی لازم صورت نگرفته باشد بدون شک با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. این مشکلات می تواند شامل نداشتن نیروی متخصص و جایگزین برای این فرد و هم چنین انباشته شدن کارها برای موقعی است که نیروی کار دوباره به سر کار می آید. این یکی از مهم ترین مواردی است که در گلوگاه فرآیند کوتاه مدت باید بدان توجه شود.

گلوگاه های بلند مدت: گلوگاه های بلند مدت یکی از اصلی ترین موضوعات در سیستم های کسب و کار امروزی است. متاسفانه این مدل از گلوگاه بسیار بیشتر از مدل قبلی کوتاه مدت در سازمان اتفاق می افتد و اگر پاسخ درستی به آن ندهیم بدون شک سازمان ما با مشکلاتی مواجه می شود.

 

گلوگاه فرآیند نحوه شناسایی گلوگاه فرآیند در کسب و کار

گلوگاه فرآیند در کسب و کار

گلوگاه فرآیند مانع انتقال چه مسائلی می شود؟

گلوگاه فرآیند می تواند مانع انتقال مسائلی هم چون اطلاعات، محصولات و خدمات در سازمان شود. مجموعه کسب و کار را با مشکلات عدیده ای مواجه کند.

اطلاعات: شامل مسائلی است که برای پردازش و حل مسائل اصلی شرکت از درجه اهمیت زیادی برخوردار است و مشکلات زیادی می تواند مانع انتقال این اطلاعات به سرورهای اصلی شود و در نتیجه پردازش را با مشکل مواجه می کند. به فرض مثال اگر سرعت انتقال اطلاعات در سرورها پایین باشد باعث ایجاد گلوگاه فرآیند در کسب و کار می شود و بایستی برای حل این مشکل راه ه حل اساسی ارائه کرد.

محصولات: گاهی اوقات در شرکت های تولیدی و بازرگانی تحویل به موقع محصول شدنی نیست و مشکلات زیادی هم چون خطاهای انسانی، از کار افتادن دستگاه های تولید و حتی کمبود موجودی در سازمان باعث بروز این مشکلات می شود. برای رفع این مشکل باید از ابزارهای مهندسی کیفیت و مدیریت در سیستم خود استفاده کنیم تا چنین گلوگاه فرآیند در کسب و کار اتفاق نیفتد.

خدمات: این مورد هم به مانند محصولات است و این که خدمات یک شرکت متوقف می شود. و در نتیجه کارها و فرآیندهای سازمان متوقف می گردد. به همین دلیل لازم است که برای حل این مشکل راه حل اساسی اعمال گردد تا دچار گلوگاه فرآیند در کسب و کار خود نشویم.

چگونه گلوگاه فرآیند را برای کسب و کار خود تشخیص دهیم؟

معمولا ارتباط نادرست میان فرآیندهای کاری باعث ایجاد چنین مشکلاتی در سازمان می گردد. به همین دلیل جهت رفع این مشکلات نخست باید گلوگاه فرآیند را در کسب و کار خود تشخیص دهیم. برای این موضوع جلسات طوفان فکری در سازمان باید تشکیل گردد تا با برگزاری این جلسات مدیران بتوانند در سریع ترین زمان ممکن این مشکلات را در سطح سازمان خود شناسایی کنند.

استفاده از مدل های سوالی یکی از مهم ترین روش ها جهت تشخیص گلوگاه فرآیند به حساب می آید و یکی از مهم ترین این ابزارها در جهت پایش و بررسی فرآیند، روش BPMS است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در این زمینه می توانید همین الان با شماره های قرار داده شده در داخل سایت تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *