نرم افزار مدیریت فرایند کسب و کار

فرایند کسب و کار


شبیه سازی فرآیند کسب و کار چیست؟

شبیه سازی فرآیند کسب و کار موضوعی است که در سال های اخیر زیاد مورد توجه قرار گرفته. هر موقع کلمه شبیه سازی می آید منظور آینده پژوهی است. جست و جوی آینده مبهمی که همگی ما به دنبال آن هستیم و این موضوع برای کسب و کارها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که آینده خود و موقعیت کسب و کار خود را بتوانند ببینند. هر چند شبیه سازی فرآیند کسب و کار نمی تواند به صورت صددرصد آینده و موقعیت سازمان را به مدیر نمایش دهد ولی به هر حال موضوعاتی ارائه می کند که در قبال ارزیابی فرآیندهای کاری شرکت است و این که چگونه می توان با استفاده از این فرآیندها آینده پژوهی سیستم کسب و کار را به درستی تشخیص داد.

 

شبیه سازی فرآیند

شبیه سازی فرآیند

چگونگی انجام شبیه سازی فرآیند کسب و کار

اما موضوع اصلی در این مطلب چگونگی به انجام رساندن این پروسه است که برای بسیاری از کسب و کارها اهمیت زیادی دارد. این کار با استفاده از 3 روش شدنی است:

  1. قبل از هر کاری بایستی مدل فرآیند را تبدیل به توصیفی کنیم. این مدل فرآیند می تواند ناشی از سنجش و ارزیابی تمامی فرآیندهایی است که در سازمان رقم می خورد. مواردی که طی فرآیند رخ می دهد بایستی حتما مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. این کار می تواند بخش هایی را از سازمان مشخص کند که بهینه سازی بر روی آن بایستی صورت بگیرد تا بتوان نتیجه کاملی از روش شبیه سازی فرآیند کسب و کار به دست آورد.
  2. مورد بعدی فرآیند تجویزی است، در این روش به کارمندان سازمان باید نشان دهیم که بر طبق استانداردهای رفتاری عمل کنند تا بتوان آن نتیجه ای که در آینده به دنبال آن هستیم را دریافت کنیم. در واقع شعار این روش چگونه هستیم و چگونه باید باشیم است و این که با اصطلاح الگوهای رفتاری کارمندان و پرسنلین شرکت به سادگی می توان به آن نتیجه ای که دلخواه ما هست دسترسی پیدا کنیم.
  3. فرآیند توضیحی آخرین مدلی است که از رویکرد شبیه سازی فرآیند کسب و کار بیرون می آید. در واقع در این روش ارتباط بین تمامی فرآیندهای کاری باید سنجیده شود. هم چنین در این روش نیازهایی که در سطح سازمان وجود دارد و ما بایستی آن را برآورده کنیم نیز آورده شده که یکی از مهم ترین مسائل مربوط به شبیه سازی فرآیند کسب و کار به حساب می آید.

جهت انجام داده مدل شبیه سازی فرآیند بایستی نقاطی از قبل در سازمان تعیین شود و نتایج حاصل شده را با بهره گیری از این نقاط استخراج کرد. در واقع مساله ای که برای این روش از اهمیت زیادی برخوردار است این موضوع می باشد که برای ایجاد روش الگوی شبیه سازی فرآیند کسب و کار بایستی حتما در زمره یکی از این 3 مدل قرار گیرد تا بتوان آینده پژوهی کسب و کار را به درستی انجام داد.

 

شبیه سازی فرآیند موضوع شبیه سازی فرآیند کسب و کار

شبیه سازی فرآیند کسب و کار

کاربرد شبیه سازی فرآیند کسب و کار

در واقع این روش در علوم مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع هسته اصلی روش شبیه سازی فرآیند بر اساس مدل سازی است و نخست با طراحی این مدل می توان پارامترهای مجهول را کشف کرد و سپس به حل این پارامترها پرداخت. هر چند این کار در ابتدا شاید برای بسیاری از مدیران سخت و غیر قابل فهم باشد اما بدون شک با استفاده از راهنمای مشاورین و افراد باتجربه در این زمینه می توان در سریع ترین زمان ممکن درک درستی از شبیه سازی فرآیند کسب و کار به دست آورد و با توجه به آن تمامی موضوعات و مسائل غیر قابل حل و مبهم از آینده در شرکت حل شود.

شبیه سازی صنعتی یکی از پرکاربردترین روش ها است که در حوزه صنعت و خط تولید مورد استفاده قرار می گیرد و برای این موضوع از نرم افزارهای کاربردی مدل شبیه سازی هم چون HYSYS استفاده می گردد. هر چند شبیه سازی فرآیند در موضوعات مختلفی هم چون شیمی و علم پزشکی پرکاربرد است، ولی در حال حاضر از ای علم بیشتر در صنایع تولیدی و برای پیش بینی نقاط بحرانی سازمان در آینده مورد استفاده قرار می گیرد. موضوعی که برای مدیران این صنعت از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این که چگونه می توان پرتی های سازمان را تشخیص داد و آن را چگونه حل کرد اهمیت بسیار زیادی برای صنایع مختلف به همراه خواهد داشت.

اگر به دنبال اجرای روش شبیه سازی فرآیند کسب و کار خود هستید بایستی به دنبال اجرای روش های مناسب و مطابق با سازمان خود باشید به همین دلیل حتما پیشنهاد می کنیم برای پیاده سازی این روش به تنهایی آن را در سازمان خود به اجراء در نیاورید و حتما از نظرات مشاورین ما در این زمینه بهره بگیرید پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همین الان با ما تماس بگیرید تا کار شبیه سازی فرآیند کسب و کار شما را آغاز کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *