رویکرد BPM

مدیریت فرآیند کسب و کار


هدف از رویکرد BPM شناسایی فرآیندهایی است که بایستی برای بهینه سازی کار شرکت آن را مورد تغییر قرار دهیم. به همین دلیل این رویکرد از درجه اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از شیوه های مهم و نوین مدیریتی است.

در حالت کلی یک مدیر زمانی می تواند بهینه سازی را در سیستم خود ایجاد کند که فرآیندها شرکت را مدیریت کند و زمانی این مدیریت به درستی اجراء می گردد که بتواند آن را ارزیابی کند و این ارزیابی زمانی شکل می گیرد که اجرایی کردن آن را بلد باشد. این حالت کلی از نمایه رویکرد BPM به حساب می آید که تمامی کسب و کارها بایستی به فکر اجرای آن باشند.

رویکرد BPM معرفی رویکرد BPM

رویکرد BPM

رویکرد BPM چیست؟

معنی کلمه BPM یعنی مدیریت فرآیند کسب و کار و این روش رویکردی مدیریتی است که تغییرات اساسی را در سازمان ایجاد می کند. بدین منظور شرکت به تحلیل و طراحی فرآیندهای کسب و کار خود می پردازد و در مقایسه با سازمان هایی که رویکردهای قدیمی را اجراء می کنند یک قدم جلوتر است. در واقع یکی از مهم ترین مزیت های مربوط به این روش بهبود مستمر و همیشگی فرآیندهاست و به همین منظور سازمان هایی که رویکرد BPM را در سطح سیستم خود به اجراء در می آورند همیشه کارآمدتر از سایر سازمان ها هستند.

مفاهیم مدنظر BPM چیست؟

از اصلی ترین مفاهیم مربوط به این روش می توان به حمایت همه جانبه سیستم اشاره کرد که برای پیاده سازی آن بدان نیاز دارد. هم چنین بسیاری از افراد رویکرد BPM را با مسئله فناوری اشتباه می گیرند، در حالی نقش فناوری در این رویکرد حمایتی است و به عنوان یکی از عنصرهای اصلی آن به کار برده می شود.

در واقع سیستم BPM به حمایت همه جانبه و هماهنگ سازی کلیه بخش های سازمان می پردازد. در واقع برای اجراء و پیاده سازی رویکرد BPM در شرکت می بایست نقش های جدید در سازمان تعریف شود و به همین دلیل تخصیص وظایف به صورت جدی باید در سازمان ایجاد شود.

در حالت کلی در تعریف رویکرد BPM باید این مساله را بیان کنیم که یک ابزار نیست بلکه رویکرد و روشی جدید از مدیریت فرآیند در سطح سازمان به حساب می آید.

نرم افزار BPMS جریان معرفی رویکرد BPM

مدیریت فرآیند کسب و کار

مزایای مدیریت فرآیند کسب و کار یا BPM چیست؟

کار کردن با این روش در سطح سازمان از مزایای بی شماری برخوردار است اما در این جا می خواهیم به مهم ترین آن ها اشاره کنیم:

  • اولین مزیت مربوط به این رویکرد، شفافیت سازی در سطح سازمان است به صورتی که تمامی داده ها و اطلاعات در سازمان نمایش داده می شود و از این روی کارمندان حس مسئولیت بیشتری در قبال کارهای خود احساس می کنند و می دانند که نتایج فعالیت آن ها چه تاثیری بر روی روند کار سازمان خواهد گذاشت.
  • از طریق پیاده سازی رویکرد BPM می توانیم قدرت اجرایی بیشتری بر روی فرآیندهای سازمان خواهیم داشت و همین مساله باعث می گردد که منابع سازمان به راحتی هدر نروند. یعنی از طریق این موضوع می توانیم درک کنیم که چه مقدار پول بر روی هر کدام از بخش های سازمان سرمایه گذاری شده و بیشترین هزینه مربوط به کدام بخش بوده و از طریق این اطلاعات می توان قدرت اجرایی بیشتری بر روی تمامی بخش های سازمان داشته باشیم.
  • افزایش بهره وری یکی از مهم ترین مزایایی است که در هنگام پیاده سازی رویکرد BPM انجام می پذیرد. در واقع این بهره وری زمانی خود را نمایش می دهد که تهیه یک گزارش از زمان یک ساعت به نیم ساعت تغییر پیدا می کند.
  • اما با یکپارچه سازی و خودکار کردن اجرای فرآیندهای سازمان به نوعی دوباره کاری در سازمان کم می شود و همین مساله هزینه های ناشی از اجراء و پیاده سازی را به شدت کاهش می دهد. به همین دلیل این موضوع هم یکی از مهم ترین مزایای مربوط به رویکرد BPM در سطح سازمان است چون به نوعی هزینه های اضافی در سازمان حذف می شود.
  • به هر حال با اجراء و پیاده سازی این رویکرد در سازمان یک پیشرفت قابل توجهی در سطح سازمان ایجاد می شود زیرا محصولات و خدمات ارائه شده در مدت زمان سریع تری به مشتری داده می شود و همین مساله رضایت مشتریان را به همراه خواهد داشت، هم چنین با استفاده از این سیستم استفاده بهتری از منابع انسانی به عمل می آید و می توان ارزیابی دقیقی بر روی این منابع و چگونگی انجام کارها داشته باشیم.
  • آخرین مزیت مربوط به رویکرد BPM می توان به ترک عادت همیشگی و سنتی شرکت ها اشاره کرد و روش های نوین مدیریتی جای خود را به روش های قدیمی خواهند داد.

برای تعیین استراتژی و پیاده سازی سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار، بایستی از ابزارهایی استفاده شود که کار را راحت تر کند به همین دلیل در عصر حاضر از نرم افزارهای تخصصی در این رابطه بهره می برند که در مدت زمان سریع تری امور پیاده سازی را انجام می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در این زمینه با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *