در این مطلب به بررسی و معرفی ۱۰ ابزار شناخته شده مدیریت فرآیندهای کسب و کار پرداخته می‌شود:

1. monday.com
این تارنما یکی از بهترین ابزارهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار با مجموعه‌ای کامل از ابزارهای معمول مدیریت و با ظاهری ساده و کاربردی است. امکانات تارنمای Monday برای مدیریت پروژه شامل مدیریت پروژه و منابع، ردگیری زمان، همکاری و گزارش‌گیری است. علاوه بر این قابلیت‌ها این تارنما یک راه‌حل نرم‌افزاری مدیریت فرآيند کسب و کار است که به شما امکان فعالیت با هر متدولوژی (‌مثلا کانبان و …)‌ برای تطابق تیم و پروژه را می‌دهد. هم‌چنین ابزارهای جریان‌های کاری برای خودکارسازی فرآیندها بخشی از فرآیندها در این سامانه قابل دستیابی است. یکی از مزایای Monday قابلیت اتصال این سامانه به سامانه‌هایی مانند Google Drive، Slack، Gmail، Google Calendar، Jira، GitHub، Trello، Typeform و … را دارد.

2. Kissflow
این سامانه امکان مدیریت فرآیندهای کسب و کار را بدون کدنویسی و برای هر گونه کسب و کار در صنایع مختلف را در محیط‌های گوناگون و به نحوی ساده فراهم می‌نماید. از قابلیت‌های این سامانه می‌توان به طراحی برای کاربری ساده، مقیاس‌پذیری در کاربران و داده، تحلیل در زمان واقعی و ۵۰ برنامه‌ کاربردی آماده به استفاده مانند آماده‌سازی کارمندان و … اشاره کرد. این سامانه به دلیل امکانات بالای حیاتی مدیریت بدون کد فرآیندهای کسب و کار برای تمام نیازهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار، شامل فرآیندهای خودکارسازی شده و ساختمان تابلوی پروژه و کنترل جریان موارد و ابزارهای همکاری بسیار مورد اقبال مدیران و صاحبان کسب و کار قرار گرفته شده است. این سامانه نیز با سامانه‌هایی مانند G suite، Dropbox، Docusign، Webmerge، Salesforce، Oracle و … یک‌پارچگی دارد. یکی از نقاط ضعف این سامانه هم عدم امکان استفاده آفلاین از این نرم‌افزار است که ممکن است برخی از کسب و کارها را دچار مشکل سازد.

3. Orchestly
این نرم‌افزار یکی از نرم‌افزارهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار است که به شما در خودکارسازی، مدیریت و بهینه‌سازی جریان‌های کاری کسب و کار و رویه‌های استاندار عملیاتی را در قالب یک پلتفرم ساده، یاری می‌نماید. این نرم‌افزار برای کسب و کارهای در اندازه‌های متوسط و بزرگ در صنایع مختلف می‌باشد. قابلیت فرم‌سازی متنوع برای جمع‌آوری اطلاعات فرآیندها، ترسیم جریان‌های کاری به گونه‌های ساده و پیچیده بدون نیاز به دانش فنی عمیق از قابلیت‌های این سامانه است. کاربران در استفاده از این سامانه امکان به اشتراک‌گذاری دانش از طریق امکان نظردهی و پیوست فایل، تصمیم‌گیری بهتر با شرط‌گذاری اگر-آن‌گاه، ایجاد قوانین کاری، پایش در زمان واقعی فرآیندها و … را خواهند داشت. این سامانه به صورت تعریف نقش‌ها فعالیت می‌کند و با سامانه‌هایی مانند Google Drive، Slack و Dropbox نیز قابلیت یکپارچگی دارد.

4. IBM Blueworks live
این سامانه یک راه‌حل برای کسب و کارها در زمینه مستندسازی، بهبود و خودکارسازی جریان‌های کاری است. نقش‌کشی فرآیند، قالب‌های ابتدایی، آموزش‌های تعبیه‌شده، همکاری در زمان واقعی، یک مخزن متمرکز از فرآیندهای کسب و کار و … از قابلیت‌های این سامانه است. یکی از قابلیت‌های این نرم‌افزار که آن را از سایر رقبا متمایز ساخته است امکان تغییر رنگ عناصر ترسیم نقشه فرآیندها و فلوچارت‌ها به گونه‌ای متنوع است که به فهم و شناخت بهتر فرآیندهای سازمانی در وضع موجود و مطلوب کمک می‌نماید.

5. Novacura
نواکورا یک ابزار مدیریت فرآیندهای کسب وکار است که به سامانه برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) نیز قابل اتصال است. این نرم‌افزار امکان فعالیت آفلاین، بدون کد، با برنامه‌های کاربردی مبتنی بر منطق کسب و کار، بارکدخوان و … را برای شما فراهم می‌نماید. هم‌چنین این نرم‌افزار امکان یک‌پارچه‌سازی با نرم‌افزارهای IFS و مایکروسافت آفیس را دارد. البته یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف این نرم‌افزار طراحی ظاهری و تجربه کاربری ضعیف آن در مقایسه با رقبا می‌باشد.

6. K2 Platform
این سامانه امکان خودکارسازی پیچیده فرآیندها به همراه ایجاد گردش کار، به دست‌ آوردن بیشن در زمان واقعی، استفاده مکرر از فرم‌ها با ویژگی‌های بسیار و حاوی اطلاعات غنی و … را برای شما به ارمغان می‌آورد. این پلتفرم با بسیاری از پلتفرم‌های دیگر امکان یکپارچگی دارد که این مهم به نیاز شما بستگی دارد. از این میان می‌توان به TensorFlow, Microsoft Cognitive Services, UIPath, PowerBI اشاره داشت. نقطه ضعف اصلی این برنامه زمان‌بر بودن راه‌اندازی و به کارگیری آن در مقایسه با سایر پلتفرم‌های موجود است.

7. SAP Business ByDesign
این محصول شرکت شناخته شده SAP که نرم‌افزار ERP آن بسیار شناخته شده است در حوزه BPM در فضای ابری فعال است و با قابلیت‌ها و امکانات بسیاری که بسته به نیاز مخاطب قابل فعال‌سازی و سفارش است در مدیریت فرآیندهای کسب و کار شما، به شما یاری می‌رساند .از این بین می‌توان به قابلیت‌هایی مانند مدیریت ارتباط با مشتری استوار، برنامه فروش، استخراج اطلاعات و گزارش‌گیری مناسب و … اشاره داشت. از جمله ایرادات این سامانه می‌تواند به کاربرپسند نبودن خروجی‌های داده‌های این سامانه اشاره داشت در حالی که بسیار سریع و آسان صورت می‌پذیرد اما از لحاظ ظاهری دارای ایراد است. پشتوانه نرم‌افزاری قوی این سامانه باعث اقبال زیاد مخاطبان به این سامانه شده است.

8. iGraphx
آی گرف ایکس در واقع یک نرم‌افزار تحول کسب و کار با قابلیت پشتیبان از ارزیابی سریع کارخانه و خودکارسازی جریان کاری، سفر مشتری، حاکمیت، ریسک، انطباق و … است. در واقع این نرم‌افزار طراحی شده است که اطلاعات مشتری را به سرعت به فرآیند انتقال دهد تا قابلیت مقیاس‌پذیری آن افزایش یابد. ازدیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به مواردی هم‌چون نمایه‌سازی مستندات، امکان امضای الکترونیک، دسترسی آفلاین، رسم فلوچارت فرآیند و … اشاره نمود.

9. Trisotech
بسته سازمان دیجیتال تیریستوتک، به منظور تعریف و رهگیری اهداف سازمانی به گونه‌ای بصری طراحی شده است. شناسایی اهداف، تخصیص مسئولیت‌ها، تحلیل کیفیت و ارزش کار با استفاده از مفاهیم ناب و ۶ سیگما از جمله قابلیت‌های این بسته است. گرچه به طور خاص این بسته یک نرم افزار مدیریت فرآیندهای کسب و کار نیست اما به علت امکان یکپارچکی با سایر سامانه‌ها به زبان BPMN قابلیت خودکارسازی فرآیندهای سازمان را به همراه خواهد داشت.

10. Signavio
مدیریت فرآیند با سیگناویو امکان فرآیندکاوی با یک فناوری نوآورانه مبتنی بر وب و با قابلیت اتصال به ERP سازمانی را به همراه خواهد داشت. هم‌چنین این نرم‌افزار امکان به اشتراک‌گذاری بازخوردها از مدل‌سازی فرآیندها، بررسی نظرات و … را نیز به همراه دارد. یکی از نقاط قوت این نرم‌افزار مجهز بودن این سامانه به مدل زنجیره ارزش، مدل ارزیابی، فرآیندکاوی و ماژول‌های فراوان در این حوزه است. مانند بسیاری دیگر از سامانه‌های این حوزه نقطه ضعف این نرم‌افزار نیز طراحی کاربری ضعیف آن می‌باشد.

 

برای مطالعه بیشتر به مقاله خرید نرم افزار BPMS و بهترین نرم افزار BPMS رجوع کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *