نرم افزار مدیریت فرایند

مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار یکی از موضوعات جدید و امروزی است که سازمان شما را با تغییرات مثبتی روبه رو می کند اگرچه انجام دادن نادرست این روش می تواند مضراتی را برای سازمان شما به همراه بیاورد پس بهتر است به کمک مشاورین و افراد خبره در این زمینه این علم مهندسی را در سازمان خود پایه ریزی کنید.

 

مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار روشی است که به وسیله آن تمامی فرآیندهای کسب و کار ساختار شکنی می شود و دوباره مورد بازبینی قرار می گیرد.، اگرچه بسیاری از کسب و کارهای امروزی به دلایل مختلف از تغییر بیزار هستند ولی به هر حال این تغییرات می تواند بهینه سازی مثبتی در سازمان شما ایجاد کند. پس بهتر است با مشخصات این روش بیشتر آشنا شوید.

مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار

تاریخچه مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار

اولین اقدامات در خصوص مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار در سال 1990 رخ داد. نخستین بار مایکل همر این روش را در کتاب خود بیان کرد و در این مقاله منتشر شده تنها راه افزایش کیفیت خدمات و کاهش هزینه های اضافی با استفاده از تغییرات شرکت ها رقم می خورد. در مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار که اصطلاحا به آن BPR نیز می گوییم فناوری اطلاعات موضوع مهمی است که این روش را پایه ریزی کرده و مشاورین بایستی با این موضوع اشراف کامل داشته باشند.

روش انجام مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار چگونه است؟

در روش BPR هفت اصل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و برای پایه ریزی این روش باید به این 7 اصل توجه شود:

    1. در روش مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار بایستی کارها را بر اساس نتایج برنامه ریزی کرد نه وظایف
    2. لازم است که در این روش کلیه فرآیندهای سازمان شناسایی شوند و سپس با استفاده از درجه اهمیت آن برای شرکت، آن ها را اولویت بندی کنیم تا در سریع ترین زمان ممکن بتوانیم مهم ترین فرآیندهای سیستم را بازنگری کنیم.
    3. در روش مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار یکی از مهم ترین کارها، ترکیب کردن قسمت فناوری اطلاعات با اطلاعات تولیدی و واقعی شرکت است که این اصل از مهم ترین موارد برای پیاده سازی آن است.
    4. مدیریت کردن منابعی که از سیستم مرکزی سازمان دور هستند نیز در اولویت بندی این روش موجود است و لازم است که برای مدیریت کردن منابع اقدامی موثر انجام شود.
    5. معمولا در کار سیستماتیکی شرکت های بزرگ فعالیت های موازی را با همدیگر ترکیب می کنند، اما در روش مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار لازم است که این فعالیت های موازی به همدیگر متصل شوند.
    6. مهم ترین اصل در روش BPR برای تصمیم گیری این است که کنترل و بررسی های لازم را برای وقتی بگذارید که در حال انجام دادن کار هستید نه موقعی که هنوز کاری شروع نکرده اید.
    7. کلیه اطلاعات را در یک منبع ذخیره سازی کنید تا به کلیه اطلاعات در سریع ترین زمان ممکن بتوانیم دسترسی داشته باشیم.

مهندسی مجدد فرآیندها
BPR

BPR

نکاتی در ارتباط با مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار

برای پیاده سازی این سیستم باید به تمامی کارکنان سازمان قدرت تصمیم گیری را لحاظ کنیم. این قدرت می تواند ناشی از دسترسی به منابع اطلاعاتی باشد پس مهم ترین اصل در این سیستم این است که کلیه منابع اضافی را حذف کنیم تا کارمندان سیستم بتوانند به ساده ترین شکل ممکن به اطلاعات ضروری و حساس شرکت دسترسی داشته باشند.

برای اجرای مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار ابتدا بایستی هدف اصلی از انجام این کار را تعیین کنیم، این هدف می تواند شامل کاهش قیمت ها، افزایش کیفیت خدمات و حتی و رضایتمندی بیشتر مشتریان باشد. در نتیجه پیاده سازی روش BPR بایستی هم سو با اهداف و چشم اندازهای سازمان باشد.

بعد از این کار تمامی فرآیندهایی را که با اهداف شرکت دخیل هستند شناسایی کنید. برخی از این فرآیندها موجود کند شدن رسیدن به اهداف می گردد پس باید حتما آن ها را در لیست سیاه خود قرار دهیم و برخی دیگر عامل اصلی موفقیت در پروژه است. این گام از اصلی ترین موارد برای پیاده سازی مجدد فرآیندهای کسب و کار به حساب می آید که حتما می بایست به آن دقت کنیم.

بعد از انجام دادن این روش ها در BPR بایستی سیستم فناوری اطلاعات مورد نیاز را راه اندازی کنیم. این سیستم اطلاعاتی بر اساس نیازهای سازمان طراحی می گردد و با استفاده از کمک مشاورین و خبرگان این حوزه شدنی است.

به هر حال اگر اولین بار است که به فکر راه اندازی مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار خود هستید باید نمونه اولیه را به صورت آزمایشی وارد کنید چون ممکن است پروژه شما بنابه دلایل مختلف شکست بخورد. پس حتما از مشاورین سیستم و کسب و کار شما بخواهید که نمونه اول را به صورت آزمایشی وارد کنند تا در صورت موفقیت پروژه بتوانید به صورت وسیع و کاربردی بر روی این موضوع تمرکز کنید.

 

مهندسی مجدد فرآیندها
BPR

مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار

به هر حال موضوع مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار شامل سرمایه گذاری بالایی است که این موضوع ریسک پروژه را به شدت افزایش می دهد. پس بهتر است در این زمینه حتما قبل از انجام دادن تمامی ابعاد و ریسک های ناشی از انجام دادن پروژه را بسنجید و بر اساس آن گام بردارید. پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *