نرم افزار BPMS

BPM


بدون شک بهبود فرآیند کسب و کار یکی از روش های ضروری و مهم برای سازمان هایی است که می خواهند گلوگاه فرآیند خود را تشخیص دهند. انجام دادن درست این روش می تواند به کسب و کار کمک کند که فرآیندهای تکراری خود را شناسایی کند و در نتیجه سازمان با شناسایی این فرآیندهای تکراری هزینه کم تری را می پردازد.

روش بهبود فرآیند کسب و کار را می توان به هرس کردن درختان تشبیه کرد در این روش شاخ و برگ های اضافی از میان برداشته می شود و در نتیجه شکل زیباتری به درخت می دهد و هم چنین انجام دادن آن باعث رشد بیشتر درخت می گردد. روش بهبود فرآیند کسب و کار هم به چنین روشی شباهت دارد و تمامی فرآیندهای اضافی شناسایی و سپس از میان برداشته می شود و در نتیجه باعث رشد بیشتر سازمان می گردد.

از مزایای مهم مربوط به بهبود فرآیند کسب و کار می توان به از میان برداشتن موانع موجود و هم چنین استفاده بهینه تر منابع اشاره کرد و این از کاربردهای مهم آن به حساب می آید.

وظایف بهبود فرآیند کسب و کار چیست؟

جهت انجام دادن درست بهبود فرآیند کسب و کار ابتدا می بایست اهداف تجاری سازمان مشخص گردد و پیاده سازی این روش بر اساس این اهداف تجاری شکل گیرد. پس تعیین مسیر درست در انجام دادن این روش از گام های اساسی است که حتما می بایست به آن توجه شود.

با استفاده از پیاده سازی و مدیریت بهبود فرآیند کسب و کار در سیستم شاهد موارد زیر خواهیم بود:

    • در این روش گام های موازی به گام های ترتیبی تبدیل خواهند شد.
    • فرم هایی که داده و اطلاعات ضروری شرکت را منتقل می کنند به اتوماتیک سازی تبدیل می شوند و همین مساله باعث کاهش سردرگمی و هم چنین حذف امور اضافی در سازمان می شود.
    • اضافه کردن مراحلی که افراد جدید در سازمان بدان نیاز دارند و این موارد با استفاده از روش بهبود فرآیند کسب و کار شدنی است.
    • با بهره گیری از نرم افزارهای کاربردی یکپارچه سازی عظیمی در سازمان شکل می گیرد و در نتیجه تمامی بخش های سازمان به همدیگر متصل می شوند و این قضیه می تواند امور تخصصی سازمان هم چون مراحل تولید، انجام خدمات بازرسی و کارهای حسابداری را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهد.
    • فیلدهای غیر ضروری که برخی از کارمندان بدان دسترسی دارند حذف می شود و این قضیه باعث می شود که کارهای تخصصی و حساس شرکت در سریع ترین زمان ممکن انجام بپذیرد.

قوانین دست یابی به بهبود فرآیند کسب و کار

    • نقش فرآیندهای موجود در سازمان
    • برنامه ریزی مجدد برای منابعی که در دسترس سازمان است و این منابع شامل نیروی انسانی، زیر ساخت های فناوری اطلاعات و دیگر منابعی است که سازمان از آن استفاده می کند
    • خروجی هایی که بهبود پیدا کرده اند تا چه حد توانسته اند ارزش دهی مناسبی را به عملیات های اصلی و عملی ببخشد.

گلوگاه فرآیند
بهبود فرآیند

گلوگاه فرآیند

مزایای استفاده از روش بهبود فرآیند کسب و کار

در واقع روش بهبود فرآیند کسب و کار تکمیل کننده روش BPR به حساب می آید و بایستی به عنوان بخش ثابتی از فرآیند های استراتژیک سازمان در نظر گرفته شود. با انجام دادن این روش، مزایای زیر عاید سازمان می شود:

    • مدیریت کیفیت
    • مدیریت هزینه
    • مدیریت منابع
    • بهبود بازدهی

این روش ایده آل ترین گزینه برای نگه داشتن فرآیندهای سازمانی در بهترین شرایط خود است. در واقع فرآیندهای کسب و کار با تجمع خود کار اصلی شرکت را انجام می دهند و اگر نقصی در این روش باشد بدون شک قسمت داخلی سازمان را با مشکلاتی همراه خواهد کرد. بهتر است که این فرآیندهای کاری توسط سیستمی مدیریت شوند و گلوگاه فرآیند اصلی آن را شناسایی می کند و در جهت رفع و رجوع آن اقدامات لازم را به عمل می آورد.

 

گلوگاه فرآیند
بهبود فرآیند

بهبود فرآیند کسب و کار

تفاوت BPI و BPR چیست؟

بسیاری از مدیران این دو واژه را با همدیگر اشتباه می گیرند. در واقع روش BPR یک روش کلی تر و جامع تر نسبت به روش BPI به حساب می آید. در روش BPR تمامی گزینه های مدیریتی از جمله شش سیگما و مدیریت کیفیت جامع یا همان TQM آموزش داده می شود اما روش BPI به دنبال حذف گلوگاه های اصلی سازمان با استفاده از بهره گیری از روش های یکپارچه سازی است. اگر بگوییم که بهبود فرآیند کسب و کار 20 درصد تغییرات یک شرکت را انجام می دهد اما روش BPR حدود 80 درصد این تغییرات را بر روی سازمان اعمال می کند. به همین دلیل جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاورین و کارشناسان ما ارتباط بگیرید تا مناسب ترین روش را جهت بهینه سازی فرآیندهای کسب و کار خود به وجود آورید.

در سال های اخیر روش بهبود فرآیند کسب و کار به شکل عظیم در بسیاری از سازمان های ایرانی مورد پیاده سازی قرار گرفته و خوشبختانه مدیران این کسب و کار از نتایج به وجود آمده در این روش رضایت کامل را دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *