BPMS

سطوح فرآیندهای کسب و کار


انواع سطوح فرآیندهای کسب و کار
حال سطوح فرآیندهای کسب و کار به شرح زیر می باشد :
1. فرآیندهای کسب و کار سازمانی در بالاترین سطوح فرآیندهای کسب و کار قرار دارد که این فرآیندها دارای ماهیت دانه درشت هستند که فعالیت های اصلی سازمان را پوشش می دهند.
2. یکی از سطوح فرآیندهای کسب و کار که در سطح بعدی قرار دارد، فرآیندهای کسب و کار عملیاتی هستند. در واقع فرایندهای کسب و کار عملیاتی، فعالیت های فرایند و ترتیب منطقی آنها را از نظر چشم انداز کسب و کار پوشش می دهند و نه از نظر چشم انداز فنی. در خصوص سطوح فرآیندهای کسب و کار در مدل های کسب و کار تاکنون بررسی شده به فعالیت ها، ترتیب فعالیت ها، مسئولیت ها و این که تصمیماتی صورت می گیرد و از این موارد، پرداختیم.
3. سطح بعدی سطوح فرآیندهای کسب و کار که در سطح اجرا می باشد، فرایندهای کسب و کار پیاده سازی شده قرار می گیرد. در فرایندهای کسب و کار پیاده سازی شده، اطلاعات اجرایی و یا اطلاعات فنی اجرایی به فعالیت های کسب و کار عملیاتی اضافه می شود. به علاوه ساختار فرایند ممکن است کمی ظریف تر و متفاوت تر از ساختار فرایندهای کسب و کار عملیاتی باشد.

توضیح هر یک از سطوح فرآیندهای کسب و کار :
ابتدا می خواهیم اولین سطوح فرآیندهای کسب و کار صحبت کنیم که فرایندهای کسب و کار سازمانی می باشد که این نوع فرایندهای کسب و کار معمولا در سطح مدل یا BPMN، سطح فعالیت ها، Gateway یا تصمیم ها تعریف نشده اند اما در سطح متنی معمولا با استفاده از ساختار جدولی تعریف شده اند. پس در هر فرایند کسب و کار سازمانی به ورودی ها و خروجی های فرایند توجه می شود. به عنوان مثال چه افرادی مسئول فرایند هستند؟ چه رابطه تامین کننده ای با سایر فرایندهای کسب و کار سازمانی وجود دارد؟ به طور کلی در سطوح فرآیندهای کسب و کار می توان گفت که هر سازمان از 10 تا 12 فرایند کسب و کار سازمانی تشکیل شده است. در شکل زیر یک مثال از ساختار درختی فرایند کسب و کار سازمانی آورده شده است:

Process Name: نام فرآیند
Responsible Process Manager: نام افرادی که مشمول فرآیند هستند.
Process Inputs: ورودی های فرآیند
Supplier Processes: فرآیندهایی که چیزی را تولید می کنند که سازمان انتظار آن را دارد.
Process Results: نتایج فرآیند که می تواند به عنوان ورودی برای فرآیندهای کسب و کار دیگر باشد.
Customer Processes: فرآیندهای مشتری
در سطوح فرآیندهای کسب و کار فرایندهای کسب و کار سازمانی توسط بسیاری از فرایندهای کسب و کار عملیاتی صورت می گیرد که آنها نیز توسط فرایندهای پیاده سازی شده محقق شده اند. مطابق شکل زیر می توان یک نقشه از تمام فرایندهای کسب و کار سازمانی و رابطه مشتری و تامین کننده آنها را رسم کرد که در نهایت یک چشم انداز از فرایند را نشان می دهد. در این نقشه فرایندها با نماد نمایش داده می شود. از دیگر فرایندهای کسب و کار سازمانی می توان به فرایند نوآوری (Innovation Process)، فرایند طراحی محصول (Product Planning Process)، فرایند بازاریابی (Marketing Process)، فرایند مدیریت سفارش (order Management Process)، فرایند توسعه محصول (Product Development Process) و فرایند خدمات پس از فروش (After Sales Services Process) اشاره کرد. زبان های مدل سازی فرایندهای کسب و کار

که در این جا سهامداران (Stakeholders) جز فرایندهای کسب و کار سازمانی نیستند و این چشم انداز فرایند باید نشان دهد که سهامداران، چالش هایی را در بازار دارند و چالش های بازار توسط سهامداران مطرح می شوند که آنها چالش های بازار را ایجاد می کنند. چالش های بازار به عنوان ورودی برای فرایند نوآوری استفاده می شود. فرایندهای نوآوری، نمونه های اولیه از کالا را تولید می کند که نمونه های اولیه، ورودی فرایند توسعه محصول هستند. پس این نوع چشم انداز از فرایند، یک نگاه سطح باز از فرایندهای سازمانی شرکت را فراهم می کند و این که چگونه این فرایندها با یکدیگر در ارتباط می باشند.
حال دومین سطوح فرآیندهای کسب و کار، فرایندهای کسب و کار عملیاتی می باشد که افراد نسبت به سایر سطوح با این سطح بیشتر سروکار دارند. در این سطح، مدل های فرایند و مدل های فرایند BPMN تعریف می شوند که روی ویژگی های کسب و کار تمرکز می کند تا روی ویژگی های فنی و اجرایی. پس در این سطح از سطوح فرآیندهای کسب و کار، فعالیت ها، ترتیب منطقی آنها و ویژگی های سازمانی مورد بررسی قرار می گیرد. تاکنون ویژگی های سازمانی مرتبط با سازمان را مشاهده کردید اما شکل زیر ویژگی های سازمانی یک فروشنده از یک شرکت بیمه را نشان می دهد.

در این قسمت از سطوح فرآیندهای کسب و کار، نقاط تصمیم، مسئولیت ها و اشیا اصلی داده ای استفاده می شود. اشیا داده ای که در طول فرایند ساخته می شوند یا اشیا داده ای که در طول فرایند خوانده و نوشته شده اند. در فرایندهای کسب و کار عملیاتی از بان های مدل سازی تصویری مانند BPMN استفاده می شود.
آخرین سطوح فرآیندهای کسب و کار، فرایندهای کسب و کار اجرایی می باشد که در سطح اجرا پیاده سازی می شوند که فرایندهای کسب و کار می توانند از طریق راه های مختلفی پیاده سازی می شوند. در مقاله های قبل اشاره شد که مدیریت فرایندهای کسب و کار، سیستم های نرم افزاری کلی هستند که مشخصات فرایند را دریافت می کنند و به وسیله اطلاعات فنی به صورت مدل های فرایند درآورده می شوند و به صورت فنی و سازمانی غنی می شوند. بدین ترتیب سیستم اطمنیان حاصل می کند که نمونه های فرایند را با استفاده از تکنیک های هماهنگ سازی همان طور که اجرا می شوند که توسط مدل فرایند تعریف شده اند. اما این تنها روش پیاده سازی نیست و می توان فرایندهای کسب و کار را با استفاده از تکنیک های سنتی و سیستم های نرم افزاری سنتی با قابلیت تبادل پیام پیاده سازی کرد. در سطوح فرآیندهای کسب و کار همچنین می توان از سیستم های ERP برای پیاده سازی فرایندهای کسب و کار کرد. البته لازم به ذکر است که تولید چنین سیستم هایی ممکن است کمی پیچیده باشد و برنامه نویسی بیشتری را نسبت به استفاده از BPMS نیاز داشته باشد. در هر صورت فرایندهای کسب و کار پیاده سازی شده شامل اطلاعات جزئی درباره پیاده سازی هستند و از سیستم های نرم افزاری و خدماتی استفاده می شود که فعالیت های کسب و کار را پیاده سازی می کنند. همچنین جزئیات مربوط به ویژگی های سازمانی پیاده سازی فرایند شامل مسئولیت ها و دسترسی به اختیارات شرکت کنندگان می باشد که بایستی در مورد آنها بحث شود و فقط شامل پیاده سازی فنی و نرم افزار نمی شود بلکه پیاده سازی در سازمان را نیز در بر می گیرد که مسئولیت شرکت کنندگان فرایند مرتبط است یعنی افرادی که مسئول فعالیت ها یا بخش های خاصی از فرایند هستند. همچنین فرایندهای پیاده سازی شامل جزئیات یا جزئیات اضافی مرتبط با فرایندهای کسب و کار عملیاتی می باشند ولی این فرایندها می توانند ساختار متفاوتی با فرایندهای کسب و کار عملیاتی داشته باشند و دارای یک ساختار فناوری باشد که کار پیاده سازی را راحت تر می کند. دقیقا مانند آنچه که در فرایندهای کسب و کار عملیاتی مشخص شده است. پس ممکن است فعالیت های بیشتری به فرایند در سطوح فرآیندهای کسب و کار اضافه شود یا در برخی از موارد ممکن است برخی از فعالیت ها را حذف کرد و یا آنها را از نظر توالی تغییر داد. پس گام هایی که از سمت فرایندهای کسب و کار عملیاتی در سطوح فرآیندهای کسب و کار به سمت فرایندهای کسب و کار پیاده سازی شده برداشته می شود، فعالیت های خلاقانه و کاری مرتبط با پیاده سازی است و کاری نیست که به صورت خودکار با فشردن یک دکمه انجام شود.

امید است که خواندن این مقاله تحت عنوان معرفی سطوح فرآیندهای کسب و کار در مورد سطوح فرآیندهای کسب و کار برای شما خوانندگان گرامی مفید واقع شود.

زبان های مدل سازی فرایندهای کسب و کار

فهرست کلی مقالات دوره

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *