مقایسه بیزاجی با BPMS های ایرانی

نرم افزار BPMS بیزاجی (Bizagi)

بهترین نرم افزار BPMS فارسی
نرم افزار بیزاجی

این مقاله دربارۀ نقاط قوت و ضعف نرم افزار بیزاجی (نقاط ضعف Bizagi) همراه با معرفی یک جایگزین مناسب برای Bizagi (نرم افزار BPMS جریان) است. بخش زیادی از این مقاله بر اساس گزارش منتشرشده از گارتنر است و برخی از بخش‌های آن ویرایش و حذف شده است.

نرم افزار بیزاجیBizagi یکی از تازه‌واردان در Magic Quadrant امسال است که به‌عنوان تنها فروشنده در ربع مربع جادویی چالشگرها/چالش برانگیزان قرار دارد. Bizagi یکی از قدیمی‌ترین فروشندگان BPM می‌باشد که مدعی است این موقعیت را به دلیل پایگاه مشتریان جهانی، قابلیت‌های اجرایی و مدل کسب‌وکار مخرب یا مختل کنندۀ خود بر اساس نرم‌افزار «freemium» به دست آورده است. این تحلیل مربوط به Bizagi Modeler 3.0 و Bizagi Studio 10.7 است.

مزایای نرم افزار BPMS بیزاجینقاط قوت Bizagi BPM

بهترین نرم افزار BPMS فارسی
مزایای بیزاجی
  • نرم افزار بیزاجی در این ارزیابی به‌عنوان یکی از ساده‌ترین محصولات برای استفاده، شناخته شده است. Bizagi، مجموعۀ جامعی از دوره‌های آموزشی سلف‌سرویس را برای کوتاه کردن منحنی یادگیری و کمک موفقیت‌آمیز به مشتریان در مدیریت مسیر استفاده از BPM خود ارائه می‌دهد.
  • با توجه به گزارش گارتنر در تجزیه‌وتحلیل انجام‌شده در شاخص بازخورد از مشتری، مشتریان بیزاجی بیشترین رضایت را از هزینه/ارزش محصول پلتفرم iBPMS بیزاجی در مقایسه با سایر فروشندگان داشتند.
  • نرم افزار بیزاجی یک مدل کسب‌وکار مخرب یا مختل‌کننده (نوآور) را به کار می‌گیرد. این شرکت حتی قبل از ابداع این اصطلاح در سال 2008، نرم‌افزار را با مدل کسب و کار فریمیوم ارائه کرد. هر دو محصول بیزاجی را می‌توان ا برای حداکثر 20 کاربر بدون نیاز به مجوز به‌صورت رایگان دانلود کرد:Bizagi Modeler، برای طراحی مشترک و مستندسازی مدل‌های فرایند (امروزه بیش از 4 میلیون دانلود) و Bizagi Studio، برای خودکار کردن تعداد نامحدودی از این مدل های فرایندی. اما هنگامی‌که این نرم‌افزار را بخواهید توسعه دهید، یک مجوز مبتنی بر نام کاربر (نام کاربر در قرارداد مجوز ذکر خواهد شد)، اِعمال می‌شود.

معایب نرم افزار BPMS بیزاجینقاط ضعف Bizagi BPM

بهترین نرم افزار BPMS فارسی
نقاط ضعف نرم افزار بیزاجی
  • از آنجایی که تمرکز بیزاجی در پلتفرم خود، توسعۀ opportunistic application است، مشتریان شاید در ایجاد و نهادینه کردن دستورالعمل‌های حاکمیت فرایند یا یک مرکز صلاحیت فرایند کسب و کار قوی (BPCC) با شکست مواجه شوند. بااین‌حال، مشتریان Bizagi توانسته‌اند عملیات را به صدها فرایند و میلیون‌ها کاربر گسترش دهند. نرم افزار بیزاجی، خدمات مستندسازی و مشاوره‌ای را برای کمک به مشتریان خود ارائه می‌دهد تا مراکز صلاحیت فرایند دیجیتال را ایجاد کنند تا بتواند اهداف تحول دیجیتال گسترده‌تر را امکان‌پذیر کنند.
  • اگرچه نرم افزار بیزاجی توانایی مدیریت فرایندهای ساختاریافته و بدون ساختار را فراهم می‌کند، اما فاقد برخی از قابلیت‌ها برای ارائۀ کنترل پرونده‌های پیچیده است. از زمانی که این تحقیق منتشر شد، Bizagi نسخۀ 11 پلتفرم خود را منتشر کرده است که به گفتۀ آن‌ها، مجموعۀ جدیدی از قابلیت‌ها را با هدف ارائۀ قابلیت‌های برتر برای مدیریت پرونده (case management) و تجربیات متنی برای کاربر ارائه می‌دهد. در مقایسه با فروشندگان پیشرو iBPMS، محصول بیزاجی در این ارزیابی، شاخص هوشمندی کمتری نسبت به رقبا دارد؛ و تنها حداقل ابعاد موردنیاز چارچوب IQ فرایند کسب و کار گارتنر را پشتیبانی می‌کند.

نرم افزار BPMS جریان جایگزینی مناسب برای نرم افزار بیزاجی (Bizagi BPM)

نرم افزار BPMS جریان

نرم افزار BPMS جریان، سامانه‌ای است مبتنی بر وب، کاملاً بومی و دانش‌بنیان که با هدف تحقق کامل قابلیت‌های یک نرم افزار BPMS پیشرفته و مبتنی بر استاندارد BPMN2  توسط شرکت داده پردازان کوشای پاسارگاد توسعه داده شده است. سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از نرم افزار مدیریت فرایند جریان نسبت به مکانیزاسیون فرایندهای سازمانی خود با کمترین هزینه و زمان اقدام نمایند. ماژول‌های پرقدرت جریان مانند فرم ساز پیشرفته، فرایند ساز استاندارد و سیستم مدیریت سطوح دسترسی، چارت سازمانی و موتور قوانین کسب‌وکار، این امکان را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد که سیستم سازی را در عملیات محقق نمایند و از نتایج شگفت‌انگیز BPM  در کسب‌وکار خود بهره‌مند گردند.

چرا نرم افزار BPMS جریان جایگزینی مناسب برای نرم افزار بیزاجی است؟

قبلاً در مقالۀ خرید نرم افزار BPMS ایرانی یا BPMS خارجی؟ به توضیح کامل دلایل خرید نرم افزار BPMS ایرانی پرداختیم که می‌توانید از این لینک، مقاله را به‌طور کامل مطالعه کنید.

زمانی که به انتخاب نرم افزار BPMS برای شرکت‌های ایرانی می‌رسیم، علاوه بر معایب بیزاجی که در بالا ذکر شد، موارد مهم دیگری هم وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. در بازار نرم افزارهای BPMS در ایران، معمولاً نرم‌افزارهای خارجی مثل نرم افزار بیزاجی به‌صورت بومی‌سازی‌‍شده، نرم افزار بیزاجی فارسی سازی شده، نرم افزار بیزاجی کرک شده و.. وجود دارند. بنابراین مروری بر این نوع از نرم افزارهای بیزاجی ارائه‌شده، به‌صورت خلاصه خواهیم داشت.

به‌طورکلی نرم‌افزارهای BPMS خارجی در سه گروه Open Source BPMS، نرم‌افزاری‌های BPMS کرک شده و نرم‌افزارهای BPMS قانونی (لایسنس دار یا اورجینال)، قرار می‌گیرند. نرم افزار بیزاجی، متن باز یا منبع باز (Open Source) نیست، پس از این گروه رد می‌شویم. گروه بعدی نرم افزارهای BPMS کرک شده هستند که بیزاجی کرک شده در ایران بسیار استفاده می‌شود.

خرید نرم افزار بیزاجی به‌صورت قانونی (لایسنس دار یا اورجینال)

شما برای استفاده از نرم افزار بیزاجی و دسترسی به تمام قابلیت‌های آن نیاز به دریافت مجوز از شرکت بیزاجی دارید. امروزه بر کسی پوشیده نیست که با توجه به شرایط کشور و وجود تحریم‌ها و هزینۀ متغیر ارز در کشور و حتی خودداری برخی از شرکت‌های خارجی در ارائۀ محصولاتشان به سازمان‌های ایرانی، امکان خرید نرم افزار بیزاجی وجود ندارد.

نرم افزار بیزاجی کرک شده Bizagi BPM

بیشتر سازمان‌های کوچک در ایران به دنبال کرک نرم افزار بیزاجی هستند تا از این نرم‌افزار در سازمانشان استفاده کنند. اگرچه استفاده از این روش به دلیل عدم رعایت قانون کپی‌رایت در کشور استقبال می‌شود اما استفاده از آن‌ها با چالش‌هایی مواجه است: عدم امکان استفاده از نرم افزار بیزاجی در صورت داشتن تعاملات بین‌المللی و شرکای خارجی؛ دریافت خدمات پشتیبانی از بیزاجی مقدور نیست؛ با توجه به زیرساختار IT در ایران و سرعت اینترنت همیشه نگرانی در ارتباط با قفل شدن نرم‌افزار وجود دارد؛ اگر شرکتی دولتی باشید که هرگز نمی‌توانید از نرم‌افزارهای کرک شده در زیرساخت دولت استفاده نمایید و طبق قانون باید از نرم‌افزارهای BPMS ایرانی مشابه و دانش‌بنیان استفاده نمایید، در غیر این صورت باید پیامدهای جبران‌ناپذیر آن را بپذیرید؛ موضوع بسیار مهم دیگر امنیت اطلاعات است که شما با توجه به عدم شفافیت سورس کد نرم‌افزار بیزاجی از نحوۀ پردازش اطلاعات و استاندارهای امنیتی این نرم‌افزار اطلاع نخواهید داشت که ریسک زیادی را برای شما در بر دارد.

نرم افزار بیزاجی فارسی شده (نرم افزار بیزاجی فارسی)

کمتر از 5 شرکت در ایران ادعای تولید نرم‌افزار BPMS  فارسی و ایرانی را دارند، ازاین‌رو در انتخاب این محصولات و بررسی قابلیت‌های آن‌ها دقت زیادی باید انجام شود. برخی از این شرکت‌ها نرم‌افزار سیستم ‌ساز یا فرم ساز طراحی نموده‌اند که قابلیت اندکی در پیاده‌سازی فرایندهای بسیار ساده و غیراستاندارد دارد ولی گستره‌ی قابلیت‌های یک نرم‌افزار BPMS ایرانی خوب بسیار فراتر از یک نرم‌افزار سیستم ساز یا فرم ساز پویا است. برخی نیز تنها به ترجمۀ نرم‌افزار و افزودن تقویم شمسی اکتفا کردند. بنابراین حتماً پیشنهاد می‌کنیم تا چک ‌لیست پیشنهادی بررسی نرم‌افزارهای BPMS ایرانی را مطالعه کنید.

نرم افزار بیزاجی بومی ‌سازی شدهنرم افزار BPMS جریان

با توجه به مواردی که بیان شد، مناسب‌ترین گزینه برای خرید نرم افزار BPMS، یک نرم‌افزار BPMS ایرانی است. نرم‌افزار BPMS جریان، نرم افزار BPM ایرانی است که دارای تمامی استانداردهای گواهینامۀ امنیتی افتا است و سورس کد نرم‌افزار در آزمایشگاه سازمان فناوری اطلاعات نگهداری می‌شود. نرم افزار BPMS جریان علاوه بر اینکه تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های نرم افزار بیزاجی را دارد؛ همچنین مطابق با فرهنگ، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در ایران و ساختار سازمان‌های ایرانی، بومی‌سازی شده است. نرم افزار BPMS جریان، قابلیت سفارشی‌سازی را مطابق با نیاز هر سازمان و صنعت در هر اندازه‌ای دارد. بنابراین پیشنهاد ما به شما خرید نرم افزار جریان است. شما می‌توانید از دموی آنلاین نرم افزار BPMS جریان استفاده کنید و برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *