شاخص‌های انتخاب نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن

چگونه بهترین نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنیم؟

برای تعیین موفقیت یک سازمان باید به شاخص‌های مالی و استراتژیک توجه کنید. تنها تمرکز بر شاخص‌های مالی باعث ایجاد یک دیدگاه کامل نمی‌شود زیرا فقط به اهداف کوتاه‌مدت توجه می‌کند. برای داشتن دیدگاهی متعادل از عملکرد سازمان باید اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت را موردبررسی قرار دهید. کارت امتیازی متوازن به اقدامات استراتژیکی که برای پیشبرد موفقیت سازمان تنظیم شده است، توجه می‌کند. اما چرا BSC با سایر ابزارهای مدیریت متفاوت است؟ این نرم‌افزار بر اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت تمرکز دارد؛ چشم‌انداز استراتژیک را به مراحل کوچک قابل‌اجرا تقسیم می‌کند که باید هر روز برای دستیابی به چشم‌انداز شرکت دنبال شود؛ برای اینکه شرکت در مسیر خود قرار بگیرد، مدیریت باید از پیگیری شاخص‌های کلیدی اطمینان حاصل کند؛ این شاخص‌ها باید در زمان واقعی ردیابی شوند تا اطمینان حاصل شود که هرگونه مانع ممکن در اسرع وقت شناسایی می‌شود. این همان کاری است که نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن انجام می‌دهد. علاوه بر ردیابی شاخص‌های کلیدی، نرم‌افزار BSC می‌تواند به‌روزرسانی‌های منظم را در مورد مسائل مهم ارائه دهد و همچنین همۀ پارامترها را در یک لحظه پیگیری کند. کاربران می‌توانند جهت‌گیری مشخصی را که باید در پیش گرفت تعیین کنند و همچنین طرحی را ارائه دهند که برای دستیابی به اهداف باید دنبال شود. این سیستم همچنین به شما اجازه می‌دهد تا پارامترهای تنظیم شده را به‌طور منظم بررسی کنید تا از عملکرد خود در مسیر مطمئن شوید.

نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن چیست؟

شاخص‌های انتخاب نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن
نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن

کارت امتیازی متوازن یک شاخص کلیدی عملکرد است که در مدیریت استراتژیک برای شناسایی و بهبود عملکردهای مختلف داخلی یک کسب‌وکار و نتایج ناشی از آن در خروجی‌های کسب‌وکار استفاده می‌شود. درواقع BSC یک سیستم مدیریتی است که بر اهداف استراتژیک سازمان متمرکز است و برای اندازه‌گیری و ارائۀ بازخورد استفاده می‌شود. این سیستم، مدیریت را در ارائۀ پارامترهای مناسب راهنمایی می‌کند تا دستیابی سازمان به اهداف تعیین‌شده را اندازه‌گیری کند. کارت امتیازی متوازن سلامت سازمان را از چهار دیدگاه مختلف اندازه‌گیری می‌کند. چهار دیدگاه بر جنبه‌های مختلف شرکت متمرکز است تا اطمینان حاصل شود که دید متعادلی از عملکرد سازمان وجود دارد. این دیدگاه‌ها عبارت‌اند از:

معیارهای انتخاب نرم افزار BSC
BSC
  1. یادگیری و رشد: این دیدگاه بر فرهنگ سازمانی متمرکز است و به بررسی آخرین روندهای صنعت و نحوه‌ی سازگاری سازمان با آن‌ها می‌پردازد و تضمین می‌کند که کارکنان قادر به اشتراک‌گذاری دانششان با تلاش برای رهایی از بوروکراسی هستند. این دیدگاه همچنین به آخرین فناوری‌ها و چگونگی سازگاری سازمان با آن‌ها به‌منظور رقابت‌پذیری توجه دارد.
  2. فرایند داخلی کسب‌وکار: تمرکز در اینجا بر کارایی کسب‌وکار است. چگونه سازمان از منابع محدود برای دستیابی به رشد استفاده می‌کند؟ آیا کسب‌وکار شما قادر به سازگاری با شرایط متداول کسب‌وکار است؟ تمرکز روی این دیدگاه همچنین به فرد کمک می‌کند تا به نیازهای مشتریان و اینکه آیا سازمان قادر به تحقق این نیازها است یا خیر، کمک می‌کند.
  3. مشتری: آیا قادر به حفظ و جذب مشتریان جدید در کسب‌وکار خود هستید؟ آیا مشتریان شما از خدمات شما راضی هستند؟ به یاد داشته باشید موفقیت یک کسب‌وکار بستگی به تعداد مشتریان وفادار دارد.
  4. مالی: شاخص مالی تمرکز اصلی کارت امتیازی متوازن است. این دیدگاه بررسی می‌کند که آیا سازمان توانایی به دست آوردن پول را دارد یا خیر. سازمان ازنظر درآمدزایی چقدر درست کار می‌کند؟

ویژگی‌های نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن

معیارهای انتخاب نرم افزار BSC
ویژگی‌های نرم‌افزار BSC
  • انعطاف‌پذیری: عملکرد و عملیات کارت امتیازی متوازن باید تا حد ممکن منعطف باشد. این امر برای اطمینان از عدم ناامیدی کاربران در استفاده از سیستم به دلیل پیچیدگی است. هدف یک کارت امتیازی متوازن پیوند استراتژی‌ها با فرهنگ سازمانی شرکت است. یک سیستم پیچیده و سیستمی که کار کردن با آن سخت است باعث می‌شود تا کارکنان و مدیران از استفاده از آن منصرف شوند و در نتیجه سیستمی ناکارآمد است.
  • ارتباطات: کارت امتیازی متوازن باید به‌عنوان ابزاری برای ارتباط تلقی شود. BSC ابزاری است که استراتژی‌های شرکت را به همۀ اعضای سازمان معرفی می‌کند. به‌این‌ترتیب این سیستم باید بتواند مسیرهای ناآشنایی را که در طول سفر سازمان برای تحقق استراتژی‌ها با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند را تعریف کند و کارکنان را برای حرکت در این مسیر راهنمایی کند.
  • پشتیبانی از چارچوب کسب‌وکار: کارت امتیازی متوازن باید بتواند شاخص‌های مالی و غیرمالی یک سازمان را موردبررسی قرار دهد. به‌طورمعمول، یک شاخص غیرمالی استراتژی فعلی برای بهبود عملکرد مالی آینده‌ی شرکت است. با پیوند این دو جنبه، شاخص غیرمالی به‌عنوان شاخص عملکرد مالی آینده‌ی سازمان عمل می‌کند.
  • ارزیابی: یک سیستم خوب باید قادر به ارزیابی و ارائۀ توصیه تنها درباره‌ی مهم‌ترین شاخص‌هایی باشد که باید رعایت شوند. با این کار، مدیریت می‌تواند تنها بر شاخص‌های کلیدی که برای اجرای کامل استراتژی‌ها نیاز است تمرکز کند. سیستم کارت امتیازی متوازن تضمین می‌کند که شاخص‌های کلیدی عملکرد افزایش نمی‌یابد و بنابراین زمان مدیران را بر تمرکز بر فعالیت‌های ارزش‌افزوده در سازمان آزاد می‌کند.
  • مدیریت گردش کار: این سیستم به‌وضوح اهداف شرکت را مشخص و تعیین می‌کند و نقشۀ استراتژیکی را که باید، دنبال می‌کند. این‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که هیچ‌گونه تعارضی در عملکرد کسب‌وکار وجود ندارد. در صورت بروز تناقض، سیستم اطمینان می‌دهد که مقدار تناقض را به حداقل ممکن می‌رساند.

انواع نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن

معیارهای انتخاب نرم افزار BSC
انواع نرم‌افزارهای BSC
  • نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن مدیرعامل (CEO BSC Software): این سیستم نمای حفاظتی از عملکرد سازمان ارائه می‌دهد. این نوع نرم‌افزار به بررسی نحوه‌ی اجرای استراتژی‌ها و نحوه‌ی اندازه‌گیری عملکرد می‌پردازد. همچنین اهداف کلی شرکت و همچنین شاخص‌های کلیدی عملکرد را بررسی می‌کند.
  • نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن خدمات مشتریان (Customer service BSC Software): این نوع سیستم به خدمات مشتری توجه می‌کند و آن را با استراتژی کلی کسب‌وکار و همچنین مدل خدمات موجود مشتری و مشکلات تجربه‌شده مطابقت می‌دهد.
  • نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن بازاریابی (Marketing BSC Software): تمرکز اصلی این نوع سیستم بر نگهداری مشتری و هزینۀ جذب و حفظ این مشتریان است. این سیستم همچنین باید قادر به تعیین نرخ تبدیل در هر کانال فروش مورداستفاده باشد. Marketing BSC همچنین می‌تواند برای بازاریابی محتوا با تمرکز بر تعداد فروش تولیدشده از محتوای شما طراحی شود.
  • نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن منابع انسانی (Human Resource BSC Software): مدیریت استعدادها برای پیشرفت یک سازمان باید از نزدیک تحت نظارت باشد. همچنین سازمان باید با روندهای فعلی بازار به‌روز شود. HR BSC اساساً روی این مورد تمرکز می‌کند. این سیستم همچنین به نرخ دستمزد فعلی و عوامل مؤثر بر تقاضا و عرضۀ این استعدادها توجه می‌کند.
  • نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن فروش (Sales BSC Software): این نوع سیستم به شناسایی و توجه ویژه به مؤلفه‌های اصلی که فروش شما را افزایش می‌دهد، کمک می‌کند. این سیستم راهنمای نحوه‌ی مواجهه با درخواست فروش از مرحلۀ اولیه تا خاتمۀ فروش را ارائه می‌دهد. عملکرد تیم شما نیز می‌تواند با استفاده از این ابزار اندازه‌گیری شود.
  • نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن مشارکت کارکنان (Employee engagement BSC Software): این نوع سیستم سطح مشارکت کارکنان در سازمان و نحوه‌ی تأثیر آن بر عملکردشان را بررسی می‌کند. بین مشارکت کارکنان و عملکرد آن‌ها رابطۀ مستقیمی وجود دارد که باید تمرکز اصلی این نوع نرم‌افزار باشد.

مزایای نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن چیست؟

شاخص‌های انتخاب نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن
مزایای نرم‌افزار BSC
  • کمک به ایجاد ارتباط با استراتژی شرکت: مدیران برای اعلام شفاف برنامۀ استراتژیک از نقشۀ استراتژیک استفاده می‌کنند. این ابزار در هم‌راستایی بخش‌های مختلف به‌منظور دستیابی به اهداف کسب‌وکار کمک می‌کند. یک نقشۀ استراتژیک به‌خوبی پیاده‌سازی شده به کارکنان کمک می‌کند تا در هنگام کار روی شاخص‌های تعیین‌شده، شناسایی اهداف اصلی و درک مؤلفه‌های استراتژیک، یک هدف مشخص در ذهن داشته باشند. آن‌ها همچنین قادر به ارتباط با اهداف مختلف و نحوه‌ی تأثیر آن‌ها بر یکدیگر هستند.
  • این نرم‌افزار BSC بخش‌ها و قسمت‌های سازمان را همسو و هماهنگ می‌کند: BSC به همسویی بخش‌ها و قسمت‌های مختلف با یک استراتژی مشترک کمک می‌کند. این سیستم ساختاری را ایجاد می‌کند که در آن می‌توان اهداف مهم را با اهداف شرکت پیوند داد. اینکه آیا شاخص‌های شما می‌تواند همسو با شاخص‌های سازمانی انجام شود و چگونه می‌توان یک پروژه را با پروژه‌ی دیگر در سطح سازمان پیوند داد، ارزیابی می‌شود. این سیستم همچنین ساختاری را ارائه می‌دهد که می‌تواند در صورت به اشتراک گذاشتن پروژه در بخش‌های مختلف مورداستفاده قرار گیرد.
  • کمک به پیوند اهداف فردی کارکنان با استراتژی سازمان: چارچوب سازمان متمرکز بر استراتژی به کارکنان اجازه می‌دهد تا اهداف خود را با سازمان هم‌راستا کنند. کارکنان می‌توانند اهداف عملکرد سالیانۀ خود را با اهداف بخش خود مرتبط کرده و آن را با اهداف کل سازمان پیوند دهند. BSC به ارتقای کار تیمی کمک می‌کند زیرا آن‌ها قادر به ارتباط با تیم‌های مختلف هستند و عملکرد خود را بهبود می‌بخشند و در نتیجه عملکرد کل سازمان را بهبود می‌دهند.

معیارهای انتخاب بهترین نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن

شاخص‌های انتخاب نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن
معیارهای انتخاب بهترین نرم‌افزار BSC
  • سفارشی‌سازی آسان: سازمان‌های مختلف از کارت امتیازی متوازن متفاوتی در عملکرد روزانۀ خود استفاده می‌کنند. این به این دلیل است که هر سازمان اهداف و استراتژی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد که تعیین‌شده است. بنابراین، شما باید به سراغ سیستمی بروید که به‌راحتی بتواند نیازهای خاص شما را برآورده کند. می‌توانید قبل از خرید با آزمایش نرم‌افزار از فروشنده‌ی خود یکی از پیچیده‌ترین KPI های خود را روی سیستم آزمایش کنید. اجرای چنین آزمایشی به‌جای سرمایه‌گذاری کورکورانه در سیستمی که نمی‌تواند نتایج را ارائه دهد به شناسایی مناسب‌ترین نرم‌افزار کمک می‌کند.
  • ویژگی‌های گزارش دهی: یک BSC خوب باید بتواند گزارشات کمّی و کیفی از شرکت شما ارائه دهد. سیستم باید بتواند به‌صورت هم‌زمان نمودارها، شکل‌ها و تجزیه‌وتحلیل کیفی را تولید کند. به دنبال سیستمی باشید که به شما یادآوری کند که برای دستیابی به ارزش بهینۀ سیستم باید به سؤال “چرا” پاسخ دهید.
  • ویژگی‌های اکسپورت کردن: دریافت گزارشات از سیستم بدون پیچیدگی آسان است. به دنبال سیستمی باشید که بتواند داده‌های شما را به‌صورت واضح و سازمان‌یافته یا به‌صورت فایل اکسل، پاورپوینت یا فرمت PDF اکسپورت کند. داده‌ها باید مرتب و آسان برای استفاده باشند.
  • اتوماسیون و یکپارچگی: یکی از دلایل اتخاذ پلتفرم BSC در یک سازمان، کمک به صرفه‌جویی در زمان است. سیستم باید دارای ویژگی‌هایی باشد که به‌طور خودکار یکپارچه شوند مانند؛ ادغام اپلیکیشن ایمیل و زمان‌بندی یادآوری‌های ایمیل، بارگذاری داده‌ها و تنظیم وضعیت خودکار رنگ قواعد کسب‌وکار. به دنبال سیستمی باشید که بتواند به‌راحتی با برنامه‌های موجود یکپارچه شود و هزینۀ زیادی را متحمل نشود.
  • حق دسترسی: سیستم باید بتواند دسترسی کاربران را بر اساس حقوق آن‌ها محدود کند. اطمینان حاصل کنید که سیستم شما می‌تواند کاربر را فقط در زمینه‌هایی که قرار است مشاهده و روی آن‌ها کار کند محدود کند. کاربران مختلف باید بر اساس مسئولیت‌های خود دارای حقوق متفاوتی باشند. هنگام استقرار در یک BSC خاص، اطمینان حاصل کنید که این ویژگی‌ها بخشی از سیستم هستند.
  • پلتفرم تلفن همراه: با فناوری فعلی، اپلیکیشن های مختلفی توسعه یافته است تا اطمینان حاصل شود که کارکنان می‌توانند به‌راحتی از طریق گجت های تلفن همراه خود به پلتفرم‌های مختلف دسترسی پیدا کنند. این امر باید در مورد پلتفرم کارت امتیازی متوازن شما نیز صدق کند. به دنبال سیستمی باشید که با استفاده از پلتفرم تلفن همراه نیز قابل‌دسترسی باشد. این کار اطمینان می‌دهد که اطلاعات در زمان واقعی منتقل می‌شوند و هر زمان که نیاز باشد اقدامات سریع انجام می‌شود. این امر به‌ویژه برای کارمندان میدانی مفید خواهد بود زیرا آن‌ها مجبور نیستند برای به‌روزرسانی گزارشات خود به دفتر مراجعه کنند.
  • استفاده‌ی آسان: به نرم‌افزارهایی که برای تیم شما بسیار پیچیده است بسنده نکنید. یادگیری و استفاده از یک سیستم خوب باید آسان باشد. داشتن نرم‌افزار پیچیده ممکن است منجر به سرخوردگی شود که به‌نوبۀ خود منجر به عدم پذیرش آن توسط کارکنان می‌شود. قبل از معرفی نرم‌افزار باید چگونگی فرایند آموزش کاربران سیستم را سازمان‌دهی کنید تا اطمینان حاصل کنید که کارکنان پس از معرفی نرم‌افزار آماده‌ی پذیرش آن هستند. این پلتفرم همچنین باید دارای دستورالعمل‌های روشنی در مورد نحوه‌ی عملکرد باشد تا بتواند بدون نیاز به دنبال تکنسین فناوری اطلاعات، کار را آسان کند.

نرم‌افزارهای کارت امتیازی متوازن برتر

معیارهای انتخاب نرم افزار BSC
بهترین نرم‌افزارهای کارت امتیازی متوازن

نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن رایگان و متن باز

شاخص‌های انتخاب نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن
نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن رایگان و متن باز

نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن جریان مبتنی بر وب بر بستر BPMS

مدیران ارشد مانند شما درک می‌کنند که سیستم اندازه‌گیری سازمانشان به‌شدت بر رفتار مدیران و کارکنان تأثیر می‌گذارد. کارت امتیازی متوازن یک سیستم مدیریتی است که به مدیران ارشد دیدی سریع اما جامع از کسب‌وکار ارائه می‌دهد. نرم‌افزار کارت امتیازی متوازن جریان مبتنی بر وب (نرم‌افزار BSC جریان) با قابلیت پیاده‌سازی بر بستر BPMS و سفارشی‌سازی متناسب با نیاز سازمان شما سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای خودکارسازی اجرای BSC است. فقط دیدگاه‌ها، اهداف و شاخص‌های خود را وارد کنید. سپس شاخص‌های خود را با مقادیر واقعی عملکرد هر ماه به‌روز کنید و درنهایت عملکرد خود را بهبود بخشید. برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *