نرم افزار BPMS

مدیریت فرآیند


منظور از زمان استاندارد فرآیند، کار مشخصی است که اپراتور در یک زمان مشخص و معین باید آن را انجام دهد تا کارایی سیستم به بهترین شکل ممکن رعایت شود. بررسی این موضوع می تواند زمان مورد نیاز برای تولید محصول را کاهش دهد و این مساله باعث کاهش هزینه های اضافی و بهینه سازی سیستم مورد نظر می گردد، به همین دلیل زمان استاندارد فرآیند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و تمامی شرکت های تولیدی و خدماتی بایستی به فکر پیاده سازی آن بر روی سیستم خود باشند.

واحدهای تولیدی و خدماتی که از سیستم زمان استاندارد فرآیند استفاده ای نمی کنند در واقع زمان زیادی را برای کارهای خود صرف می کنند و این مساله باعث استهلاک بیشتر ماشین آلات و هم چنین افزایش هزینه های اضافی می گردد. اگر دوست دارید که اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید پیشنهاد می کنیم که ادامه این مقاله را مطالعه بفرمایید.

[brs_image_frames image_1=”6822″ f_use_custom_size=”y” f_custom_size=”1140*550″]

زمان استاندارد فرآیند

اهداف پیاده سازی زمان استاندارد فرآیند چیست؟

در حالت کلی 7 هدف برای صورت دادن زمان استاندارد فرآیند در سازمان وجود دارد که تمامی مدیران بایستی این اهداف را دنبال کنند. این موارد شامل:

  • با بهره گیری از زمان استاندارد فرآیند به راحتی می توان تعداد نیروی مورد نیاز برای واحد تولیدی و غیر تولیدی را مشخص کرد و دیگر شاهد استخدام نیروی کار زیاد و یا کم نخواهیم بود و این قضیه می تواند در بهینه سازی انرژی و هزینه های سازمان بسیار موثر باشد.
  • با استفاده از روش زمان استاندارد فرآیند به راحتی می توان تمامی ماشین های خط تولید را مشخص کرد و این قضیه برای شرکت های تولیدی از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • چقدر هزینه برای نیروی انسانی که درگیر تولید محصول هستند نیازمندیم و در واقع این مساله می تواند دید مدیران را بسیار باز کند که با چه هزینه هایی در این زمینه روبه رو است.
  • حفظ تعادل خطوط مونتاژ از درجه اهمیت زیادی برخوردار است و این که گلوگاه های سیستم را تشخیص دهیم خود می تواند منجر به بهینه سازی خط تولید شود.
  • مساله طراحی و چیدمان موضوع مهمی است که قبل از اجراء و نصب دستگاه و ماشین آلات باید بدان توجه شود و با استفاده از زمان استاندارد فرآیند به راحتی می توان این کار را انجام داد که ایستگاه های کاری در چه وضعیتی باید باشند.
  • وسایل و تجهیزات سازمان چگونه باید طراحی شود نیز موضوع مهمی است که بخشی از اهداف زمان استاندارد فرآیند را شامل می شود.
  • موضوع آخر که در زمره اهداف زمان استاندارد فرآیند به حساب می آید تعیین کارایی سیستم و خط تولید کارخانه است و این که سازمان ما در این جهت در کجا قرار گرفته و چه عواملی باعث افزایش و یا کاهش کارایی خط تولید می شود.

مراحل زمان استاندارد فرآیند چیست؟

قبل از هر کاری بایستی بخشی که مورد مطالعه زمان سنجی قرار می گیرد را انتخاب کنیم. و سپس برای آن اقدامات لازم اعمال شود. بعد از این کار و انتخاب بخش مورد مطالعه باید کلیه اطلاعات لازم و مورد نیاز جهت شرایط انجام کار گردآوری شود. گردآوری این اطلاعات می تواند به بخش های مختلفی تقسیم بندی شود.

بعد از انجام دادن این عوامل بایستی زمان استاندارد مورد نیاز یک کار را به دست آوریم. زمانی که قبلا اپراتورها قبل از استانداردسازی انجام می دادند را باید به ثبت برسانیم و سپس اختلاف آن را با زمان استاندارد فرآیند مقایسه کنیم و در نتیجه از بهترین و کاراترین روش ها جهت انجام دادن وضعیت کار خود استفاده کنیم.

به صورت کلی در سیستم محاسبه زمان استاندارد فرآیندها به دو گروه تقسیم بندی می شود. دسته اول گروهی است که فعالیت تکراری است یعنی همه روزه این فعالیت در خط تولید در حال انجام است مانند فعالیت های پرس کاری و یا تراشکاری.

اما دسته بعدی فعالیت های غیرتکراری است که به ندرت در کارخانه رقم می خورد و نیاز است که تکنیک مشخصی برای محاسبه زمان استاندارد فرآیند این فعالیت ها داشته باشیم. به فرض مثال فعالیت های ناگهانی تعمیراتی در خط تولید نیز جزء این دسته به حساب می آیند و اتفاقا این بخش هم از درجه اهمیت زیادی در زمان استاندارد فرآیند برخوردار است.

 

زمان استاندارد فرآیند تعریف زمان استاندارد فرآیند

پروژه زمان استاندارد فرآیند

وسایل مورد نیاز جهت محاسبه زمان استاندارد فرآیند

اما برای محاسبه زمان استاندارد فرآیند نیاز است که وسایل مشخصی جهت ثبت این موضوع داشته باشیم. این وسایل شامل:

  • ساعت زمان سنجی
  • فرمول های مشخص برای بخش زمان سنجی
  • ماشین حساب
  • مداد و کاغذ جهت ثبت داده ها و اطلاعاتی که از این سیستم گردآوری کرده ایم.
  • فرمهای زمان سنجی و ثبت اطلاعات

همان طور که ملاحظه کردید در این مقاله به صورت اجمالی به سیستم و روش زمان سنجی و ثبت زمان استاندارد فرآیند پرداختیم. برای کسب مشاوره و پیاده سازی این سیستم نیاز به یک شرکت مشاوره در این زمینه دارید تا به صورت کامل پروژه زمان استاندارد فرآیند را برای شما عزیزان شدنی کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *