نرم افزار BPMS

تنظیم کننده های فعالیت


   همان طور که می دانید فعالیت ها در مدل سازی فرایند به دو دسته تقسیم می شوند: یکی وظیفه های تجزیه ناپذیر و دیگری فعالیت هایی که دارای ساختار درونی هستند و هر دوی آنها می توانند توسط نشانگرهای مربوط به فعالیت دقیق اجرا شوند که بیانگر معناشناسی اجرایی مشخص است. در این مقاله قصد داریم شما را با تنظیم کننده های فعالیت (Activity Modifiers) آشنا کنیم.

تنظیم کننده های فعالیت و حلقه ها :

معمولا فعالیت ها باید در چارچوب یک حلقه تکرار شوند و تکرار فعالیت را می توان با نشانگر فعالیت نشان داد. در تنظیم کننده های فعالیت تعداد تکرارهای فعالیت ها می توانند توسط شرط حلقه تعیین شوند که به عنوان ویژگی این فعالیت ذخیره می شود. جزئیات حلقه ها در ویژگی های آنها پنهان می شود که شامل زمان آزمایش شرایط حلقه است. این شرط می تواند شامل استفاده از چندین حلقه باشد مانند برخورد حلقه ها در زبان های برنامه نویسی یا شامل داده های مقداری باشد مانند این که مشتری کاری را انجام داده است یا آستانه ریسکی آن اتفاق بیفتد که در این جا می توان از for loop یا while loop استفاده کرد. for loop یعنی تعداد تکرارهای حلقه که از قبل مشخص است ولی در while loop بررسی می شود که آیا قبل از هر تکرار باید حلقه را تکرار کرد یا نه. این شرط می تواند قبل و یا بعد از اجرای فعالیت بررسی شود. لازم به ذکر است که اگر قبل از تکرار حلقه شرط بررسی شود حلقه نوع while خواهد بود و اگر بعد از تکرار حلقه بررسی شود، حلقه از نوع for است.

نرم افزار BPMS
تنظیم کننده های فعالیت

   اگر یک فعالیت مانند به روز رسانی سفارش در نوع ساختار یک حلقه باشد، بعد از اجرای این فعالیت باید بررسی شود که شرط نادرستی سفارش محقق شده است یا نه. اگر سفارش نادرست باشد باید آن را دوباره به روز رسانی کرد تا زمانی که سفارش درست باشد. برای این کار می توان از نشانگر حلقه استفاده کرد که بیانگر وقوع یک حلقه می باشد ولی مشخص نشده است که شرط حلقه بعد یا قبل از تعریف حلقه، تعریف شده است. اما در شکل فوق، سمت چپ بررسی سفارش بعد از شرط صورت بگیرد یعنی پس از به روز رسانی سفارش باید بررسی شود که سفارش درست است یا نه. اگر سفارش درست باشد از حلقه خارج می شود و اگر نادرست باشد حلقه باید تکرار شود.

لازم به ذکر است که در تنظیم کننده های فعالیت نشانگر حلقه را می توان با زیر فرایندها ترکیب کرد. در شکل زیر به روز رسانی سفارش به صورت یک زیر فرایند نشان داده شده است. پس به روز رسانی سفارش قبل یا بعد از اجرای فعالیت بستگی دارد و زیر فرایند زمانی اجرا می شود که تمام زیر فرایند اجرا شده باشد. یعنی ابتدا شرط در تنظیم کننده های فعالیت بررسی می شود و اگر شرط نشان دهد که باید حلقه را تکرار کرد، یک نمونه از زیر فرایند را باید اجرا کرد و دوباره باید بررسی کرد که آیا باید حلقه را تکرار کرد یا نه و به همین ترتیب باید ادامه داد تا از حلقه تکرار فعالیت خارج شد. رویدادهای رقابتی (Racing Event)

نرم افزار BPMS
تنظیم کننده های فعالیت

تنظیم کننده های فعالیت و فعالیت های چند نمونه ای :

در مورد تنظیم کننده های فعالیت بهتر است با فعالیت های چند نمونه ای آشنا شوید زیراگاهی اوقات ممکن است برخی از فعالیت ها چند بار در یک نمونه فرایند اجرا شوند که به آنها فعالیت های چند نمونه ای (Multi Instance (MI) Activities) گفته می شود. فعالیت های چند نمونه ای این امکان را برای فرد فراهم می کند که فعالیت هایی که باید چندین بار در یک نمونه فرایند باید اجرا شوند، می توان به صورت فشرده نشان داد. از این رو چندین تنظیم کننده های فعالیت برای اجرای سری یا موازی فعالیت های چند نمونه ای وجود دارد که عبارتند از:

1. فعالیت های چند نمونه ای به صورت سری (Sequence execution):
فعالیت های چند نمونه ای سری، یکی از تنظیم کننده های فعالیت می باشند که می توانند به صورت ارائه فشرده از ساختار باشند که در شکل زیر می توانید مشاهده کنید. در این تنظیم کننده های فعالیت اجرای فعالیت های دریافت نقل قول (quote) از تامین کننده 1، 2 و 3 را می توان به صورت یک فعالیت داخلی تنظیم کرد و باید مشخص کرد که برای شناسایی کدام یک از تامین کننده ها، اشیا داده مفید است؟ و یا این که برای هر کدام یک از تامین کننده ها کدام داده باید استفاده شود که در فعالیت های چند نمونه ای مفید باشد.

نرم افزار BPMS
تنظیم کننده های فعالیت

2. فعالیت های چند نمونه ای به صورت موازی (parallel execution):
یکی از تنظیم کننده های فعالیت می باشد که در این تنظیم کننده های فعالیت دریافت نقل قول از سه تامین کننده را می توان با جداکننده و ادغام کننده AND تعریف کرد اما آن را می توان به صورت خلاصه تر نشان داد (آن چه که در شکل زیر مشاهده می کنید) از این رو قیمت های خرید مختلف از تامین کننده ها می توانند به صورت همزمان و موازی اجرا شوند.

تنظیم کننده های فعالیت

از این رو فعالیت های چند نمونه ای در تنظیم کننده های فعالیت همگام سازی می شوند یعنی فرایند زمانی ادامه پیدا می کند که تمام فعالیت های چند نمونه ای به پایان رسیده باشند.

لازم به ذکر است که در هر دو اجرای هویت تامین کننده در نسخه باز شده فرایند مشخص است که چه تعداد تامین کننده وجود دارد و زمانی که از انواع داده برای تنظیم تمام عناصر در یک مجموعه نمونه داده استفاده می شود، یک تغییر در سطح فرایندی به وجود می آید. به عبارتی در تنظیم کننده های فعالیت اگر تامین کننده ها تغییر می کنند باید مدل فرایندی را نیز تغییر داد.

لازم به ذکر است که در تنظیم کننده های فعالیت زیر فرایندهای باز شده نیز می توانند فعالیت های چند نمونه ای داشته باشند. حال در سناریوی تایید سفارش قصد داریم مواد را از چندین تامین کننده درخواست دهیم. در این سناریو مشاهده می کنید که دو فعالیت درخواست مواد وجود دارد که یکی درخواست مواد از تامین کننده (فعالیت ارسالی) و دیگری دریافت مواد از تامین کننده (فعالیت دریافتی). در این جا هر زیر فرایند درخواستی را برای تامین کننده خاصی ارسال می نماید و مشتری مواد را از تامین کننده مورد نظر دریافت می کند، پس زیر فرایند شکل زیر حوزه درخواست و دریافت مواد از تامین کننده را مشخص کرده است یعنی اگر درخواستی به تامین کننده شماره 1 ارسال شود قصد داریم که مواد را از همان تامین کننده دریافت کنیم نه از هر تامین کننده دیگری.

نرم افزار BPMS
تنظیم کننده های فعالیت

امید است که این مقاله تحت عنوان آشنایی با تنظیم کننده های فعالیت در مورد تنظیم کننده های فعالیت برای شما خوانندگان گرامی مفید واقع شود.

رویدادهای رقابتی (Racing Event)

فهرست کلی مقالات دوره

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *