طراحی فرایند سازمانی

طراحی فرایند سازمانی


مراحل طراحی فرآیند در سازمان

قبل از هر چیزی و برای طراحی فرآیند در یک سیستم بایستی زبان برنامه نویسی آن را تعیین کنیم. معمولا این زبان برنامه نویسی به صورت BPMN2 است و در اکثر سازمان ها برای پیاده سازی طراحی فرآیند از این زبان برنامه نویسی استفاده می شود.

بعد از تعیین این موارد نوبت به قرار داده داده ها و اطلاعات در فرم هاست. در این مدل امکان فراخوانی نیز از سایر نرم افزارها وجود دارد و به سادگی می توان با زبان برنامه نویسی این کار را انجام داد.

اما مرحله بعدی نوبت به ساخت فرم هاست. و این کار به سادگی و با استفاده از روش Drag&Drop شدنی است.

تا همین مرحله کار طراحی فرآیند در سازمان تقریبا تکمیل شده و قابل اجراست و بعد از انجام دادن این روش کافی است که تخصیص وظایف را به افراد در سازمان محول کنید. هر چند برای این کار هم نیاز به پیاده سازی و اجرای روش های سیستم مدیریت دارید.

 

طراحی فرآیند مراحل طراحی فرآیند در سازمان

طراحی فرآیند

نکات مهم طراحی فرآیند

اما با استفاده از ابزاری مشخص می توان مدل طراحی فرآیند را به شکلی کاملا ساده و عامیانه درآورد. این ابزار Process Modeler است که توانسته محیط فرآیند را کاملا ساده و عامیانه کند.

هم چنین در مبحث مدل سازی فرآیند BPMN2 که کامل ترین زبان برنامه نویسی دنیا در کار طراحی فرآیند است، می توان سیستم را طوری طراحی کرد که امکان شکستن آن به چندین زیر فرآیند باشد به همین دلیل استفاده از این زبان برنامه نویسی در کار طراحی فرآیند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مساله ای که در این جا اهمیت دارد مبحث پیاده سازی فرآیند در بسیاری از سازمان ها به کمک نرم افزارهای دیگر هم چون Visio و Export است. به همین دلیل با استفاده از مدل سازی فرآیند BPMN2 به سادگی می توان استخراج کاملی از این نرم افزارها داشت تا به راحت ترین شکل ممکن بتوان اطلاعات را از آن ها استخراج کرد.

اما مبحث دیگری که در مدل طراحی فرآیند از اهمیت زیادی برخوردار است امکان استفاده از الگوهایی است که به وفور در اینترنت پیدا می شوند و لازم است که از این الگوها در جریان کار و در مبحث مدل سازی فرآیند استفاده شود. با بهره گیری از این زبان برنامه نویسی به سادگی می توان از این مدل ها استفاده کرد.

 

طراحی فرآیند مراحل طراحی فرآیند در سازمان

مدل سازی فرآیند BPMN2

ویژگی های مدل طراحی فرآیند چیست؟

  • تعریف کاملی از شروع یک فعالیت بر اساس نتایج سایر فعالیت هایی که در مدل طراحی فرآیند آورده شده است.
  • بایستی این مدل از تمامی الگوهای تصمیم گیری پشتیبانی کند به همین دلیل لازم است که برای این موضوع از زبان برنامه نویسی مخصوص که در بالا عنوان کردیم استفاده شود.
  • زمان مشخص برای هر فعالیت از موضوعات اساسی و اصلی مدل طراحی فرآیند به حساب می آید و امکان تعیین این زمان یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که در این مدل باید رعایت شود.
  • ذخیره سازی اطلاعات یکی از موضوعات اساسی و اصلی در این مدل به حساب می آید. با استفاده از نرم افزار BPMS می توان تمامی برنامه های کاربردی سازمان را یکپارچه کرد و بین تمامی برگه ها و فرم های سازمان یکپارچگی عظیمی ایجاد کرد.
  • اشتراک گذاری این مدل با سایر مدل های طراحی شده در سازمان موضوعی است که باید در مدل طراحی فرآیند رعایت شود. زیرا در یک سازمان تمامی فرآیندها به اشتراک گذاری اطلاعات نیاز دارند و به همین دلیل بهره گیری از این موضوع یکی از پارامترهای مشخص است.
  • امکان اضافه کردن جداول و ستون های اضافی در محیط نرم افزار در جهت حفظ اطلاعات اساسی شرکت نیز پارامتر دیگری است که حتما می بایست به آن توجه شود.
  • ساخت فرم های مشخص نیز یکی دیگر از ویژگی های مربوط به مدل طراحی فرآیند به حساب می آید و ساختن این فرم ها اگرچه ساده اما بسیار کاربردی است چون تمامی اطلاعات و مشخصات مورد نیاز قرار است که در این فرم وارد شود.
  • فرم های طراحی شده باید هماهنگ با صفحات وب و هم چنین مرورگرهای گوگل کروم و فایر فاکس باشند. هم چنین امنیت این فرم نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مورد توجه کسانی قرار گیرد که می خواهند مدل طراحی فرآیند را برای سازمان ایجاد کنند. به خصوص این فرم ها بایستی در مقابل حملات سایبری کاملا ایمن باشند.
  • اما موضوع آخر قابلیت جست و جوی پیشرفته است که در این فرم بایستی لحاظ شود. این قابلیت باید به گونه ای باشد که بتوان در یک لحظه زمان به اطلاعات مورد نیاز شرکت دسترسی داشته باشیم.
  • در مرحله آخر بایستی ابزار یکپارچه سازی سازمانی اتفاق افتد که موضوع اصلی مبحث طراحی فرآیند به حساب می آید. برای اجرای این بخش نیاز به علم شبکه سازی داریم که کار اصلی آن را مجریان و مشاورین پروژه انجام می دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدل طراحی فرآیند و مشاوره در این زمینه با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *