درگاه خدمات الکترونیک سازمان جریان

درگاه خدمات الکترونیک سازمان-پورتال

پورتال سازمانی جریان
درگاه خدمات الکترونیک سازمان-پورتال سازمانی

تاریخچۀ پورتال (درگاه خدمات الکترونیک سازمان)

نمی‌توان یک تعریف خاص برای پورتال‌ها داشت، اما اهمیت آن‌ها در این است که همه می‌دانند به آن‌ها نیاز دارند. در سطح بسیار بالا یک پورتال به‌سادگی یک وب‌سایت است که اطلاعات را از منابع مختلف به شیوه‌ای یکسان گرد هم می‌آورد. اما در محیط سازمانی، کار این وب‌سایت تغییر می‌یابد و تنها اطلاعاتی را که برای انجام کارتان نیاز دارید، جمع‌آوری کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد. این هدف از راه‌اندازی پورتال‌ها از اوایل دهۀ 90 بوده است، اما اخیراً این فناوری فراگیر شده است.

درگاه خدمات الکترونیک سازمان
تاریخچۀ پورتال

آغاز: در ابتدا، فناوری عموماً فقط اجازه دستیابی و گردآوری اطلاعات را می‌داد. این اطلاعات کاملاً مبتنی بر جهت‌گیری اطلاعات شرکت بود: رویدادهای شرکت، دفترچۀ تلفن، اعلان‌ها، آب‌وهوا و غیره. تصور پورتال از محتوای شخصی‌سازی‌شده عموماً به لینک‌های مهم محدود می‌شد. این در آن زمان قابل‌قبول بود زیرا هنوز در دنیایی زندگی می‌کردیم که ارتباطات به‌طورکلی تنها رویکرد بالا به پایین داشت. شبکه‌های اجتماعی هنوز اهمیت خاصی نداشتند. فیس‌بوک تا سال 2004 راه‌اندازی نشده بود و تا سال 2006 فقط برای برخی از دانشگاه‌ها در دسترس بود. ارزش پورتال این بود که ارتباطات گسترده‌ی شرکت را از حالت فقط ارسال ایمیل خارج کند. این کار برای کمک به آشنایی کارکنان با فرهنگ سازمان و ارائۀ اصول اولیه به افراد برای راهنمایی در محیط سازمانشان بود. درحالی‌که این کار به‌عنوان اولین گام، عالی بود اما هدف که گردآوری تمام اطلاعات موردنیاز برای انجام وظایف کارکنان بود، محقق نشد. این منجر به مشکلات اتخاذ و پذیرش شد. بسیاری از مطالب همیشه ثابت بود و قابلیت تغییر نداشت. به‌عنوان‌مثال یک اطلاعیه یا رویداد شرکتی برای تبلیغ در هر روز به‌گونه‌ای متفاوت وجود نداشت. اطلاعات به‌صورت منظم به‌روزرسانی نمی‌شد و برای زندگی روزمره‌ی افراد چندان مفید نبود و کمکی به انجام وظایفشان نمی کرد.

همکاری اجتماعی: از سال 2008 تا 2010 تعداد کاربران فیس‌بوک از حدود 100 میلیون کاربر به حدود 500 میلیون کاربر افزایش یافت. یعنی رشد و محبوبیت شبکه‌های اجتماعی برای سازمان‌ها آشکار شد و باعث تأمل شرکت‌ها روی این مفاهیم در ارتقای کارکردهای شرکت شد و سؤالاتی از قبیل اینکه شرکت‌ها چگونه می‌توانند از این ابزار جدید برای افزایش همکاری و بهره‌وری استفاده کنند، مطرح شد. در همین زمان، مشکلات و ناکارآمدی‌های کار در محیط دیجیتال بسیار آشکار شد. جذابیت شبکه‌های اجتماعی این بود که به‌جای امیدوار بودن از اینکه محتوا به سمت شما سوق داده شود، خود می‌توانستید محتوا را جذب کنید. می‌توانید شخصی‌سازی کنید که چه کسی و چه چیزی را دنبال می‌کردید. شما می‌توانید فید اخبار خود را مطابق با آنچه می‌خواهید ببینید تنظیم کنید. بنابراین بعضی از شرکت‌ها مانند Yammer به دنبال ایجاد یک نسخۀ شرکتی از فیس‌بوک افتادند. حتی مایکروسافت نیز در این مسیر حرکت کرد و نمایه‌های کاربر را در شیر پوینت 2007 و 2010 به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشید مانند افزودن اخبار، تگ کردن‌ها، جستجوهای مهارت/افراد. ارزش پیشنهادی شبکۀ اجتماعی شرکتی، شکستن سیلوها بود. دیگر لازم نبود برای مشارکت در گفتگو از ایمیل استفاده کنید. سؤالات شما مخاطبان بیشتری خواهد داشت. می‌توانید وارد شوید و به سوا لاتی که مستقیماً از شما پرسیده نشده پاسخ دهید. احتمال بیشتری وجود دارد که فردی را پیدا کنید که قبلاً این مشکل را حل کرده باشد یا اگر قبلاً کسی آن را حل نکرده بود، شما گروه بزرگ‌تری از افراد درگیر خواهید داشت که برای حل آن با شما همکاری می‌کنند. این فناوری جدید این امکان را به وجود آورد تا بخشی از پورتال را برای محتوای شخصی‌تر، پویا و مرتبط‌تر جدا کنیم. صفحۀ وب‌سایت همچنان تا حد زیادی شامل محتوای شرکتی از بالا به پایین بود. اما اکنون شامل حوزه‌ای از محتوا که در صفحۀ اصلی آن را انتخاب کرده‌اید (فید فعالیت شما) می‌شود. این تغییر کوچک در صفحۀ اصلی، ترافیک بیشتری را به صفحه هدایت می‌کند و منجر به پذیرش بیشتر می‌شود. اما بازهم چالش‌های خاص خود را دارد. با پذیرش بیشتر، داده‌های بیشتری فیلتر می‌شود. به‌عنوان‌مثال شما به یاد دارید که سؤالی را دیدید که کسی چند ماه پیش آن را پست کرده بود. اما اکنون آن پست در زیر تمام فعالیت‌های دیگر پنهان شده است. چه کسی این سؤال را پرسید؟ آیا پاسخی یافت؟ چگونه با آن‌ها ارتباط برقرار کنم؟ آیا این داده‌ها از بین رفته است؟ اما امروزه با همکاری شناختی‌ این چالش‌ها بهبود پیداکرده است.

درگاه خدمات الکترونیک سازمان
همکاری اجتماعی

همکاری شناختی: از سال 2014 تاکنون فیس‌بوک بیش از 1 میلیارد کاربر دارد. شبکه‌های اجتماعی به بخشی از زندگی روزمره تبدیل‌شده‌اند. داده‌ها با سرعت سرسام‌آوری تولید می‌شوند. چالش اجازه دادن به افراد برای استفاده‌ی مؤثر از دانش مربوطه در حجم انبوهی از داده‌ها بسیار مهم شده است. بنابراین استفاده از مفهوم همکاری شناختی در پورتال وارد شد. در مایکروسافت، این تبدیل توسط Office Graph در Office 365 انجام شد. هدف Office Graph شناسایی شبکۀ شخصی شما و ارتباط‌ها، محتواها با سایر اعضای سازمان است. Office Graph فعالیتتان را در Office 365 مبتنی بر  Collabd نظارت می‌کند یعنی محتوای مرتبط‌تر با شما را در اختیارتان قرار می‌دهد. مثل این است که دستیار دیجیتال شخصی خود را داشته باشید. این فناوری به امکان شخصی‌سازی بیشتر پورتال را می‌دهد. Office Graph می‌داند که آخرین بار روی کدام اسناد کار می‌کردید؛ با چه افرادی در سازمان بیشتر کار می‌کنید؛ و از چه سایت‌هایی بیشتر بازدید می‌کنید. بنابراین می‌توان از آن برای جایگزینی لینک‌های سریع با فهرستی از سایت‌هایی که به آن‌ها مراجعه می‌کنید، استفاده کنیم؛ یا اینکه سایت‌ها بر اساس میزان استفاده شما به‌روزرسانی ‌شود؛ حتی می‌توان صفحۀ دفترچه تلفن را با یک بخش وب جایگزین کرد که افرادی را که معمولاً بیشتر با آن‌ها کار می‌کنید اولویت‌بندی کند؛ همچنین از Delve برای جستجوهای افراد/کارشناس استفاده کنید. می‌توانیم یک بخش وب به صفحه اضافه کنیم که ده سند آخری را که روی آن کار کرده‌اید نشان می‌دهد. می‌توانیم بخش وب دیگری اضافه کنیم که ده سند آخری را نشان می‌دهد که توسط افراد در شبکۀ شما روی آن کار می‌شود. این صفحۀ پورتال جدید حاوی تعادلی از اطلاعات شرکتی و شخصی به همراه مکالمات شما است. پویاتر، متنی‌تر است و حاوی داده‌های بیشتری است که برای انجام کارهای روزانۀ شما موردنیاز است. آنچه ارتباط بین تمامی این ویژگی‌ها را پوشش داده لایه‌ای از همکاری شناختی که باعث تخریب بیشتر نگرش سیلویی در سازمان می‌شود. همۀ این‌ها ما را به چشم‌انداز اصلی پورتال نزدیک‌تر می‌کند. این فناوری اکنون به چشم‌انداز جمع‌آوری تمام داده‌های موردنیاز در یک نمای شخصی‌سازی‌شده نزدیک شده است. به شما امکان می‌دهد زمان کمتری را برای جستجو و زمان بیشتری را برای همکاری صرف کنید.

درگاه خدمات الکترونیک سازمان
همکاری شناختی

درگاه خدمات الکترونیک سازمان چیست؟

وب پورتال‌ها دسترسی چندمنظوره به منابع اینترنتی را فراهم می‌کنند و مکانی واحد برای برقراری ارتباط با دیگران در اختیار کاربران قرار می‌دهند. تکامل پورتال‌ها به دنبال توسعۀ شبکۀ جهانی وب از وب ایستا به وب پویا، شبکه به‌عنوان یک تواناساز کسب‌وکار، شبکه به‌عنوان یک پلتفرم همکاری و درنهایت شبکه به‌عنوان یک تواناساز خدمات بود. این رشد به‌منظور پاسخگویی به نیازهای تجاری سازمان‌ها هم چنان ادامه خواهد یافت. در حال حاضر انواع مختلفی از پورتال‌ها برای تسهیل جستجوی کاربران برای اطلاعات استفاده می‌شود. آینده‌ی پورتال‌ها، خدمات بسیاری را در بر خواهد گرفت که برای پاسخگویی به توسعۀ سریع تجارت الکترونیک طراحی‌شده‌اند مانند درگاه خدمات الکترونیک سازمان یا پورتال‌های سازمانی.

درگاه خدمات الکترونیک سازمان
درگاه خدمات الکترونیک سازمان

درگاه خدمات الکترونیک سازمانپورتال اطلاعات سازمانی (EIP) یا پورتال سازمانی- چارچوبی است که برای پشتیبانی و یکپارچگی فرایندها، افراد و اطلاعات در سراسر یک سازمان استفاده می‌شود. این پورتال یک درگاه یکپارچه و امن برای اطلاعات و یک پایگاه دانش برای کارمندان، شرکا و مشتریان فراهم می‌کند. پورتال سازمانی خدمات مشابه یک وب‌سایت را ارائه می‌دهد مانند موتور جستجو، ایمیل، محتوای سفارشی‌شده و به‌روز و همچنین ممکن است دسترسی مستقیم به اینترنت یا پورتال‌های دیگر را فراهم کند.

درگاه خدمات الکترونیک سازمان یا پورتال این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا یک تجربۀ سلف‌سرویس سازگار با موبایل (mobile-friendly) را برای کاربران خود ایجاد کنید. هر درگاه خدمات الکترونیک یا پورتال روی یک پلتفرم پیاده‌سازی می‌شود، بنابراین کاربران می‌توانند با استفاده از سرویس پورتال به ویژگی‌های پلتفرم خاصی دسترسی داشته باشند. این یک جایگزین برای سیستم مدیریت محتوای (CMS) مبتنی بر فناوری های مدرن تر است.درگاه خدمات الکترونیک سازمان با نام‌هایی مانند پورتال سازمانی یا پورتال اطلاعات سازمانی (EIP) نیز شناخته می‌شود. بااین‌وجود تمامی پورتال‌ها و درگاه خدمات الکترونیک سازمان یک وجه مشترک دارند و آن ارائۀ خدمات به‌صورت الکترونیک است.

خدمات الکترونیک

مفهوم خدمات الکترونیک یکی از کاربردهای برجستۀ استفاده از ICT در حوزه‌های مختلف است. بااین‌حال، ارائۀ یک تعریف دقیق از خدمات الکترونیک دشوار است زیرا محققان از تعاریف مختلفی برای توصیف خدمات الکترونیک استفاده می‌کنند.

پورتال سازمانی جریان
خدمات الکترونیک

باوجوداین تعاریف مختلف، می‌توان ادعا کرد که همۀ آن‌ها در مورد نقش فناوری در تسهیل ارائۀ خدمات که آن‌ها را بیشتر به خدمات الکترونیک تبدیل می‌کند، اتفاق‌نظر دارند. بااین‌حال در میان تمامی تعاریف اتخاذ رویکرد رولی (Rowley approach) که خدمات الکترونیک را به این صورت تعریف می‌کند، مناسب به نظر می‌رسد: “اقدامات، تلاش‌ها یا عملکردهایی که ارائۀ آن‌ها به‌واسطۀ فناوری اطلاعات انجام می‌شود. چنین خدمات الکترونیکی شامل مؤلفه‌های خرده‌فروشان الکترونیک، پشتیبانی  مشتری و ارائۀ خدمات است. این تعریف منعکس‌کننده‌ی سه مؤلفۀ اصلی ارائه‌دهنده‌ی خدمات، گیرنده‌ی خدمات و کانال‌های ارائۀ خدمات است. به‌عنوان‌مثال، در رابطه با خدمات عمومی الکترونیک، سازمان‌های دولتی ارائه‌دهنده‌ی خدمات و شهروندان و همچنین کسب‌وکارها گیرنده‌ی خدمات هستند. کانال ارائۀ خدمات سومین الزام خدمات الکترونیکی است که اینترنت کانال اصلی ارائۀ خدمات الکترونیک است درحالی‌که سایر کانال‌های کلاسیک نیز در نظر گرفته می‌شوند. درگاه خدمات الکترونیکپورتال‌ها درواقع کانال ارائه‌دهنده‌ی خدمات الکترونیک هستند.

تفاوت پورتال و وب‌سایت در چیست؟

پورتال سازمانی جریان
تفاوت پورتال با وب‌سایت

وب‌سایت‌ها برای هدایت ترافیک هستند، درحالی‌که وب پورتال‌ها (درگاه‌های وب) برای محدود کردن ترافیک به گروه خاصی از کاربران هستند. اکثر وب پورتال‌ها نیاز به ثبت‌نام و ورود کاربر به سایت دارند تا سایت، محتوا و خدمات خاص‌تری را بر اساس اینکه آن کاربر چه کسی است به او ارائه دهد (خدمات شخصی). دسترسی به وب‌سایت‌ها برای عموم بدون ثبت‌نام و ورود آزاد است و عموماً برای مخاطبان وسیع‌تری طراحی شدند. بااین‌حال، امروزه توابع عملکردی بین وب‌سایت‌ها و پورتال‌ها همپوشانی زیادی با یکدیگر دارند. وب‌سایت‌ها می‌توانند از هدف‌گذاری محتوا یا ابزارهای دیگر برای ایجاد تجربیات شخصی‌سازی‌شده برای کاربران استفاده کنند و وب پورتال‌ها می‌توانند صفحاتی عمومی داشته باشند که نیازی به ثبت‌نام و ورود کاربران نداشته باشد.

اهداف پورتال- اهداف درگاه خدمات الکترونیک سازمان

پیشرفت چشمگیر فناوری اطلاعات همۀ جنبه‌های زندگی را در برگرفته است و روزبه‌روز بر تعداد کاربران اینترنت افزوده می‌شود. بنابراین سهولت در فعالیت‌های روزمره‌ی اکثر مردم به‌ویژه در زمینۀ جستجوی اطلاعات و دستیابی به خدمات بسیار ضروری می‌شود. به‌عنوان‌مثال، پورتال‌های الکترونیک دولتی که به اولویت تبدیل‌ شده و در هیچ فرایند توسعۀ جامعی نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. بسیاری از دولت‌های جهان امروزه بسیاری از کارهای خود را از طریق درگاه‌های الکترونیک انجام می‌دهند که به‌وسیلۀ آن تمام خدمات و رویه‌های اعمال‌شده توسط دولت انجام می‌شود، چه در ارتباط با مردم، چه در رابطه با مؤسسات وابسته به دولت یا حتی ارتباط آن‌ها با تجارت داخلی و خارجی.

درگاه الکترونیک سهم قابل‌توجهی در فرایند تحول دیجیتال دارد. هدف آن ایجاد یک محیط کسب‌وکار هوشمند برای اطلاعات و کسب‌وکار الکترونیک، افزایش کارایی، بهره‌وری در بخش‌های مختلف و ارتباط و یکپارچه‌سازی تمامی برنامه‌های کاربردی و پایگاه‌های داده است. دستیابی به این اهداف باعث افزایش ارزش اطلاعات و دانش و صحت اطلاعات و تبادل و مشارکت آسان و افزایش همکاری سازمان‌ها با مشتریان و شرکای خارجی و استانداردسازی سیاست‌های کاری و افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری در کارکنان و سیستم‌ها و تسهیل دسترسی به اطلاعات می‌شود.

درگاه خدمات الکترونیک سازمان
اهداف پورتال سازمانی

سایر اهداف استراتژیک درگاه خدمات الکترونیک سازمان عبارت‌اند از:

  • افزایش آگاهی و بازنگری بهترین شیوه‌ها در بخش‌های مختلف موردعلاقۀ سازمان در همۀ سطوح
  • ارائه و تسهیل خدمات الکترونیکی در دسترس به ذینفعان که شامل اکثر رویه‌ها و فعالیت‌های سازمان می‌باشد.
  • تأکید بر اصل مشارکت و گفتگو در تصمیم‌گیری از طریق تعدادی از کانال‌های الکترونیکی که توسط درگاه سازمان مدیریت می‌شود.

اهمیت پورتال‌های سازمانی 

درگاه خدمات الکترونیک سازمان
اهمیت پورتال‌های سازمانی

اهمیت درگاه خدمات الکترونیک سازمان

  • دسترسی همگانی به منابع سازمانی: پورتال‌های سازمانی دسترسی همگانی به اطلاعات شرکت و منابع دانش کسب‌وکار را برای همۀ کاربران پورتال فراهم می‌کند. مهم نیست کجا یا چه کسی هستید، اگر بخواهید به اطلاعات یک سازمان خاص دسترسی داشته باشید با پورتال سازمانی دسترسی نامحدودی خواهید داشت.
  • افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری (ROI): یکی دیگر از مزایای درگاه خدمات الکترونیک سازمان افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری (ROI) است. اولاً، پورتال‌های سازمانی نسبت به سیستم‌های سفارشی‌شده ارزان‌تر هستند. دوم، دارای عملکردی خاص برای بازارهای عمودی در صنعتی خاص هستند. سوم، عملیات نگهداری آسان‌تر است. و چهارم، استقرار آن‌ها سریع‌تر است.
  • افزایش بهره‌وری کارکنان: ادعای افزایش کارایی مبتنی بر این ایده است که پورتال‌های سازمانی اطلاعات جدیدی را در اختیار کاربرانی قرار می‌دهند که قبلاً در دسترسشان نبود و این اطلاعات را به روشی یکپارچه و شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌کنند. یکپارچه‌سازی و شخصی‌سازی بر نقش شغلی کاربر تمرکز می‌کند که منجر به بهبود عملکرد شغلی و درنهایت تبدیل سازمان به سازمانی آگاه‌تر و مؤثرتر می‌شود.
  • کاهش هزینۀ اطلاعات: سودمندی کاهش هزینۀ اطلاعات نتیجۀ انتشار مبتنی بر وب و ویژگی خودکار پورتال‌های سازمانی است. برای شرکت‌هایی که هنوز اطلاعات را روی کاغذ توزیع می‌کنند، پورتال‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. برای شرکت‌هایی که قبلاً در زمینۀ وب پابلیشینگ (فرایند انتشار هرگونه محتوای اصلی و بدیع در اینترنت است) فعالیت دارند، پورتال‌ها امکان صرفه‌جویی در هزینه‌های پرسنل مدیریت وب را ارائه می‌دهند.
  • افزایش همکاری: یکی از مهم‌ترین مزایای درگاه‌های خدمات الکترونیک شاید افزایش همکاری در سازمان باشد. درواقع، افزایش همکاری به تلاش مشترک پایدارتر برای دستیابی به اهداف شرکت و یکپارچگی اجتماعی بیشتر محیط‌های شرکتی به‌ویژه باوجود موانع بخشی و جغرافیایی می‌شود.

ویژگی‌های اصلی پورتال سازمانی

درگاه خدمات الکترونیک سازمان جریان
ویژگی‌های پورتال سازمانی

ویژگی‌های درگاه خدمات الکترونیک سازمان:

  • یکپارچه‌سازی: یک درگاه ناوبری (نویگیشن (Navigation) یکپارچه برای سیستم‌ها و مؤلفه‌های متعدد در یک سازمان فراهم می‌کند.
  • سفارشی‌سازی: محیطی را برای سفارشی‌سازی برای کاربران فراهم می‌کند.
  • کنترل دسترسی و امنیت: توانایی ایجاد محدودیت موردنیاز برای محتویات و خدمات خاص در صورت نیاز. مدیر پورتال می‌تواند کنترل‌های دسترسی را در صورت نیاز برای سازمان تعیین کند.
  • شناسایی یکپارچه (Single Sign-on): قابلیت‌های ورود به سیستم تنها با یک نام کاربری و رمز عبور را می‌توان به کاربران و سایر سیستم‌ها اختصاص داد.
  • دسته‌بندی و همکاری: می‌تواند تمام اطلاعات را دسته‌بندی کند و به کاربران امکان همکاری بدون توجه به موقعیت فیزیکی را بدهد.
  • شخصی‌سازی: بر اساس نقش و عملکرد شغلی، شخصی‌سازی امکان‌پذیر است. محتوای منطبق با نیاز کاربر برای کاربران ارائه شده است و از خدمات با توجه به نیازهای شخصی کاربر استفاده می‌شود.

فرایند راه‌اندازی درگاه خدمات الکترونیک سازمان

درگاه خدمات الکترونیک سازمان جریان
فرایند راه‌اندازی پورتال سازمانی

پورتال‌های سازمانی چه مشکلاتی را برای کاربران و کارکنان IT حل می‌کنند؟

نمونه‌هایی از مشکلاتی که توسط کاربران و کارکنان IT در نبود درگاه خدمات الکترونیک سازمانی مطرح شده به شرح زیر است:

  • مشکلات کاربران: من باید از 20 اپلیکیشن برای انجام کارم استفاده کنم؛ آموزش یک کارمند جدید در سیستم‌های IT ما 2 ماه طول می‌کشد.؛ برای استفاده از سیستم‌های فناوری اطلاعات شرکتم باید 20 نام کاربری و رمز عبور مختلف را به خاطر بسپارم؛ من می‌خواهم برنامه‌های وب خود را در معرض دید مشتریان قرار دهم، اما باید بر برند و ظاهر آن کنترل داشته باشم.؛ هرکسی که آخرین نسخه ارائه را دارد، لطفاً آن را برای من ایمیل کند.
  • مشکلات کارکنان IT: من باید هزینۀ نگهداری و عملیات 2000 برنامۀ وب را تأمین کنم؛  من هیچ امنیت متمرکزی برای برنامه‌های کاربردی وب خود ندارم. افزودن یا حذف کاربر از سازمان بسیار پرهزینه است؛ به نظر می‌رسد ما هر بار که یک برنامۀ وب جدید می‌سازیم چرخ را دوباره اختراع می‌کنیم.؛ کاربران کسب‌وکار سرورهای ویکی و شیر پوینت را خارج از کنترل ما استفاده می‌کنند و از این سیستم‌ها برای از دست دادن و سوءاستفاده از داده‌های حیاتی مأموریت استفاده می‌کنند.

پورتال‌های سازمانی راه‌حلی برای برطرف کردن مشکلات

موضوع مشترکی که مشکلات ذکرشده در بالا را به هم مرتبط می‌کند این است که آن‌ها با استفاده از یک راه‌حل پورتال سازمانی-درگاه خدمات الکترونیک سازمان حل می‌شوند. پورتال‌های سازمانی با ارائۀ راه‌حل‌های سازگار برای هر یک از این مشکلات به کاربران نهایی و مدیران و توسعه‌دهندگان فناوری اطلاعات کمک می‌کنند.

مشخصات درگاه خدمات الکترونیک سازمان

در جدول زیر مشخصاتی که یک درگاه خدمات الکترونیک سازمان (مشخصات پورتال) باید داشته باشد را به‌عنوان نمونه برای پورتال‌های سازمانی، شرکتی و دانشگاهی آوردیم. بسیاری از ویژگی‌ها برای تمامی پورتال‌ها مشترک است.

نوع پورتال

مشخصات

پورتال سازمانی

-طراحی واکنش گرا

-امنیت و بروز رسانی

– امکان چندزبانگی

– مدیریت کاربران

– مدیریت سطوح دسترسی

– مدیریت عملکرد کاربران

– مدیریت چندرسانه‌ای

– مدیریت پرسش و پاسخ

– مدیریت تماس با ما

– مدیریت خبرنامه

– مدیریت زبان

– مرکز ایمیل

– مرکز پیام کوتاه

– گزارش ساز پویا

– فرم ساز / فرایند ساز

– مدیریت مناقصه و مزایده

– مدیریت چارت سازمانی

– مدیریت محصولات

– ارتباط امن

– مدیریت ایده‌ها

– مدیریت مناسبت‌ها و رویدادها

– سامانه ارتباط با مردم

– نقشه گوگل

– مدیریت محتواها

– مدیریت صفحات با کشیدن و رها کردن

– مدیریت مطالب

– مدیریت آگهی‌ها

– مدیریت منوها

– مدیریت قوانین و مقررات

– مدیریت نشریه‌ها

– مدیریت همایش‌ها و سمینارها

– مدیریت مجلات الکترونیکی

 

– مدیریت دانلودها با سطوح دسترسی

– مدیریت درگاه‌ها و تراکنش‌ها

– مرکز امنیت پرتال

– سامانه پشتیبانی

– سامانه جی ای اس

– سامانه جلسات آنلاین

– سامانه در آیینه رسانه‌ها

– مدیریت پروژه‌ها

پورتال دانشگاهی -طراحی واکنش گرا

-امنیت و بروز رسانی

-امکان چندزبانگی

-مدیریت محتواها

-مدیریت آگهی‌ها

-مدیریت منوها

-مدیریت تماس با ما

-مدیریت خبرنامه

-مدیریت قوانین و مقررات

-مدیریت دانلودها با سطوح دسترسی

-مدیریت درگاه‌ها و تراکنش‌ها

-سامانه جی ای اس

-سامانه در آیینه رسانه‌ها

-فرم ساز / فرایند ساز

 

-مدیریت کاربران

-مدیریت سطوح دسترسی

-مدیریت عملکرد کاربران

-مدیریت صفحات با کشیدن و رها کردن

-مدیریت مطالب

-مدیریت چندرسانه‌ای

-مدیریت پرسش و پاسخ

-مدیریت زبان

-مرکز ایمیل

-مرکز پیام کوتاه

-مرکز امنیت پرتال

-سامانه پشتیبانی

-مدیریت رتبه‌های اساتید

-مدیریت مناقصه و مزایده

-مدیریت چارت سازمانی

-مدیریت مجلات الکترونیکی

-مدیریت مناسبت‌ها و رویدادها

-نقشه گوگل

-مدیریت ایده‌ها

-مدیریت کتاب

-مدیریت تحقیقات

-مدیریت گروه‌های آموزشی

-مدیریت رشته‌های اساتید

-سامانه جلسات آنلاین

-گزارش ساز پویا

-مدیریت پروژه‌ها

-مدیریت نشریه‌ها

-مدیریت همایش‌ها و سمینارها

-سامانه ارتباط با مردم

-ارتباط امن

-مدیریت دپارتمان‌ها

-مدیریت اساتید

-مدیریت دروس تدریسی اساتید

 

پورتال شرکتی -طراحی واکنش گرا

-امنیت و بروز رسانی

– امکان چندزبانگی

– مدیریت کاربران

– مدیریت سطوح دسترسی

– مدیریت عملکرد کاربران

– مدیریت قوانین و مقررات

– مدیریت دانلودها با سطوح دسترسی

 

– مدیریت محتواها

– مدیریت صفحات با کشیدن و رها کردن

– مدیریت مطالب

– مدیریت آگهی‌ها

– مدیریت منوها

– مدیریت پرسش و پاسخ

 

– مدیریت درگاه‌ها و تراکنش‌ها

– مرکز امنیت پرتال

– سامانه پشتیبانی

– گزارش ساز پویا

– فرم ساز / فرایند ساز

-مدیریت نشریه‌ها

– مدیریت تماس با ما

– مدیریت خبرنامه

– مدیریت زبان

– مرکز ایمیل

– مرکز پیام کوتاه

-مدیریت پروژه‌ها

-ارتباط امن

-نقشه گوگل

-مدیریت ایده‌ها

مهم‌ترین ارائه‌دهندگان پورتال سازمانی (درگاه خدمات الکترونیک سازمان)

تمامی سازمان‌ها جهت ارائۀ خدمات و اطلاع‌رسانی به مراجعه‌کنندگان و مشتریان خود به یک سیستم درگاه خدمات الکترونیک سازمان (پورتال سازمانی) نیاز دارند. پورتال سازمانی جریان (درگاه خدمات الکترونیک سازمان جریان)، یک سیستم جامع تحت وب می‌باشد که راهکاری مناسب جهت ارائۀ خدمات الکترونیک، محتوا، اطلاعات…است. درگاه خدمات الکترونیک جریان دارای قابلیت یکپارچه‌سازی با سرویس‌های سازمانی بدون هیچ‌گونه محدودیتی است و سفارشی‌سازی با توجه به نیاز سازمان شما امکان‌پذیر است. یکی از تحولات بزرگ در زیرساخت BPMS جریان که در راستای یکپارچه‌سازی خدمات الکترونیک سازمان اتفاق افتاده است، اضافه شدن امکانات طراحی پورتال سازمانی به امکانات BPMS بوده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *